För famlije newbien ;)

Frun fick ett infall att hon ville prova på tält livet, den chansen får inte missas eftersom jag älskar skog och natur och att tälta =)
Nu så skall vi titta på tält till familjen på 2 vuxna och 2 barn på 4 och 9.
Jag vill ha en kåta som är rymlig, lätt att sätta upp, inte allt för tung, möjlighet att elda i och möjlighet att eventuellt få in ett golv samt att det inte får kosta skjortan =)
Vad har ni att rekommendera?
Jag har då givetvis tittat mest på kåtor.

Hej, vi har nyligen köpt ett Bergans Wiglo 4lt som vi är väldigt nöjd med. Vi är 2 vuxna, 2 barn på 3 och 10 och en hund. Tältet är stor och rymligt är inte alls för tungt. Går tyvärr inte att elda i det dock.

Shangri-La-5 2.6kg inkl allt
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html

Supernöjd....dock kan man inte elda i detta utan kamin. och vill du ha en kåta med eldningsfunktion så går vikten upp.

Den verkar jäkligt nice och priset är det inget fel på =)
Vikten är inte någon prio då då den med största sannolikhet inte kommer bäras allt för långa sträckor och stå flera dagar på samma ställe är troligast.
Jag kommer använda det och "bo" i det när jag är på jaktmarken också då det inte finns någon stugan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg