fodra HH kängor?

Jag har ett par HH kängor, halvhöga, med HellyTech.
Är jättenöjd med de under vår, sommar och höst men nu i vinter blir tårna alldeles för kalla.
Nån som har ett bra tips på hur jag kan fodra dem/ skydda tårna bättre?

Sulan är ok höjd på, tänker att problemet ligger ovanpå, så det är inte en iläggssula jag tror att jag söker, även om det inte är vinterkängor så bör det väl finnas nån klok lösning att värma tår på?

Tacksam för varma tips :)

Jag har ett par HH kängor, halvhöga, med HellyTech.
Är jättenöjd med de under vår, sommar och höst men nu i vinter blir tårna alldeles för kalla.
Nån som har ett bra tips på hur jag kan fodra dem/ skydda tårna bättre?

Sulan är ok höjd på, tänker att problemet ligger ovanpå, så det är inte en iläggssula jag tror att jag söker, även om det inte är vinterkängor så bör det väl finnas nån klok lösning att värma tår på?

Tacksam för varma tips :)

har du plats i kängan är lappar bäst. Alternativ till det är att lägga 1-2 st iläggssulor (ull) ta så många det går innan det blir obekvämt (markkylan är värst)

Ett annat hett tips är att använda knälånga strumpor (samt långfillisar såklart) det varma blodet som skall till fötterna kommer ta vägen via smalbenet...

Ett litet wildcard är stumpor med värmeslinga som drivs med batteri. Endast sett - aldrig provat..

Jag gav precis upp att köra året runt med mina Lundhags som jag köpt 2008. Blir för kallt när jag inte rör mig hela tiden i snö och temp 10-30 minus. Köpte ett par Kamik Alborg för 1200 spänn. Inte alls samma sak att gå i men för snål för dyrare vinterkängor. Ska på ripjakt i Jämtlandsfjällen och bo i kåta nästa vecka, i år ska jag fasen inte vara kall om fötterna när jag inte står på skidorna :)

Bra varmsäsongskängor brukar inte ha innervolym till vinterfodringen. Det gäller med dubbla filtsulor och yllestrumpor +lappar att kunna röra på tårna, annars styper du blodkärlen som skall hålla foten varm. Varma fötter brukar börja med varm mössa på.

Börja med att ta av tubsockarna :) Skämt åt sido som gammal soldat så vill jag slå ett slag för några basik saker för att inte frysa. Rena fötter, torra strumpor, rätt storlek på skorna och rätt material närmast huden (inte polyester). Om inget av det funkar så kan man börja med såna här filtsockar. Givetvvis under förutsättning att man får ner dem i skorna: http://www.billigaarbetsklader.se/99800-filtsocka-p-1259-c-381.aspx Ett annat altenativ om du har en högre känga kan ju vara den här: http://www.billigaarbetsklader.se/dunlop-3299-foder-p-3207-c-381.aspx Vill man göra det enkelt för sig så kan man ju använda värmepåsar. Kostar några spänn men funkar väldigt bra: http://www.billigaarbetsklader.se/varmepase-till-hotties-sula-4pack-p-4756-c-381.aspx och vill man vara helt säker på att aldrig mer frysa om fötterna så är det ju ett batteridrivet vätmekit som gäller. Använder själv detta när jag vadar i Öresund i februari efter havsöring och kan bara säga kärlek (och värme :) http://www.billigaarbetsklader.se/sievi-varmesystem-kit-p-4773-c-381.aspx

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg