olle11; sa:
(nån har säkert djupare insikter än jag).
En insikt från djupet vad gäller flytvästar skulle jag inte lita på. Bättre en högtflytande tanke isåfall
För att ta ämnet på allvar; jag köpte mig just en ny flytväst och funderade en del på vad jag behövde då. Min gamla (Hiko Attack) tyckte jag visserligen var bra, men den saknade fickor och var dessutom flera nummer för stor för mig (fick med den vid köp av en begagnad kajak).
Jag instämmer i de önskemål du har på en flytväst med några kommentarer.
Min förra väst hade en D-ring mitt på ryggen som satt på ett bälte runt kroppen med snabbspänne på magen. Meningen var att bältet normalt fungerade som ett vanligt bälte och att D-ringen kunde användas vid bogsering. Snabbspännet kunde man utlösa om till exempel den bogserade sjönk eller man av annan anledning snabbt behövde befria sig från bördan (mycket gnäll bakifrån kanske? tvist om bärgarlönens storlek?) Skall man ha bogseringslina fäst i flytvästen bör den nog ha snabbspänne lättåtkomligt.
Min nya flytväst, en Yak Amazon, har inget fäste för bogserlina, men istället en ficka på magen. Jag har betydligt oftare användning för fickan än för D-ringen. Behöver jag bogsera skulle jag tro att jag fäster en tamp runt hela flytvästen och mig själv istället. Visst lite krångligare, men överkomligt.
För mig är det viktigt att västen sitter bra. Fem minuter efter att du tagit på dig den skall du ha glömt bort att den finns där. Om du hela tiden påmins om den och tar av den så fort du får chansen betyder det att den är obekväm och sitter ivägen. Sitter den kvar hela dagen även vid fikapauserna och du upptäcker den först när du går och lägger dig sitter den bra. Nu är det svårt att testa det i en affär, men en idé är ju att ta på dig den det första du gör när du kommer in i butiken och sedan gå runt och fingra på allt annat kul som finns där ett par timmar. Glömmer du bort västen under tiden sitter den säkert bra. Glöm inte att veva med armarna på ett paddelliknande sätt under tiden i butiken.
Jag köpte en väst utan blixtlås på magen. Jag behöver alltså kränga den över huvudet för att ta på den. Jag tyckte den satt bättre än varianten med blixtlås och jag tar ju bara på den en gång om dagen medan jag har den på flera timmar.
Jag lyckades inte hitta en väst med många bra fickor till ett rimligt pris så jag fick nöja mig med en ganska stor mitt på magen. Den rymmer en mobiltelefon och en liten kikare men knappast något mer. Vill man ha en chokladbit får man nog ta ur kikaren. Det är lite dåligt, men fungerar. I fickan finns ett fäste för remar till kikare eller telefon. Minimikravet på fickor på västen bör vara att den eller de rymmer en mobiltelefon i vattentät påse, att det finns ett bra fäste för remen till telefonpåsen och att fickan går att hanttera med en småfumlig neoprenhandskbeklädd hand.
Lycka till
Kalle