Flygtransport

Hej, tack för alla inlägg. Ringt sas men personen jag pratade med visste inte så mycket. Kanske det blir flyg. Åer med sas sthlm oslo bodö. Det där med specialbagage låter bra, har beställt en bag som säkerhet så ingen behöver ta inågra remmar.

Hej, tack för bra feedback. Gäller detta även vid ev byte på någon annan flygplats, dvs att ryggsäckar hanteras separat och inte går in i den automatiska bagagehanteringen/sorteringen, ex Arlanda?
Själv reser jag ganska mycket i jobbet och har faktiskt Landvetter som min hemmaflygplats. Då man studerar lastningen av ryggsäckar ombord på planen är det mycket vanligt att lastarna lyfter i remmar och komponenter på ryggsäckarna som inte är avsedda för detta med stor risk att någon rem eller söm skadas (det är detta som ev flightbag hjälper till att skydda mot). Det är inte heller ovanligt att jag ser bagage kastas eller landa på marken (faller av vagnarna) på olika flygplatser.

Om du lämnar i ryggsäcken på udda bagage så kommer den aldrig i något automatisk bagage system.
Det är samma överallt.

Att lasta flygplan är ett jobb som många föreställa sig som enkelt och det är lätt att bedöma de anställda som slarviga eller lata. Man ser att en väska ramla ner, blir slängd eller lyftat på fel rem.

Faktiskt så står vi all under rejält tidspress, ett flygplan som går av försenad kostar, såklart, otroligt mycket pengar.

Oftast är det flera ton av bagage och frakt som lastas manuellt (!) inom mindre än 15 minuter. Då har man ingen tid att titta noggran på varje väska och behandla den på ett mjuk sätt. Ändå så försöker man såklart att ingenting går sönder och man behandlar allt på ett respektfull sätt!

Om du lämnar i ryggsäcken på udda bagage så kommer den aldrig i något automatisk bagage system.
Det är samma överallt.

Att lasta flygplan är ett jobb som många föreställa sig som enkelt och det är lätt att bedöma de anställda som slarviga eller lata. Man ser att en väska ramla ner, blir slängd eller lyftat på fel rem.

Faktiskt så står vi all under rejält tidspress, ett flygplan som går av försenad kostar, såklart, otroligt mycket pengar.

Oftast är det flera ton av bagage och frakt som lastas manuellt (!) inom mindre än 15 minuter. Då har man ingen tid att titta noggran på varje väska och behandla den på ett mjuk sätt. Ändå så försöker man såklart att ingenting går sönder och man behandlar allt på ett respektfull sätt!

Jag är väl medveten om tidspressen och den stora mängd bagage som hanteras varje dag inom flyget. Det är därför jag som passagerar försöker vidta de åtgärder jag kan göra för att mitt bagage skall komma fram på bästa sätt (det är ju min egen planerade semester som drabbas om det inte funkar).
Åker jag med andra färdmedel som ex tåg och buss har jag hela tiden kontroll och hanterar min egen ryggsäck, medan jag måste anförtro detta till personal på flygplatserna när jag flyger av både praktiska såväl som säkerhetsskäl.

Då vill jag passa på att fråga om ni ibland stoppar friluftskök. Att bränsle inte får följa med vet jag men stämmer det att brännare/flaska/pump också stoppas ibland?

Har du en flaska med pump bör du skruva loss pumpen så du inte får problem med tryck i flaskan - bagageutrymmena på flygplan är inte alltid trycksatta och det är ju lite skillnad i omgivnade tryck på 10000m och på flygplatsen som ofta ligger lägre än 1000 möh.

Ang själva hanteringen så har SAS inrikes knäckt ramen på min Haglöfs Alaska, packad i fligth-bag (svart äldre model av Haglöfs flightbag - utan rem - bara med ett bärhandtag på). Lyckligtvis var det på hemresan från fjällen - dock inga problem att få betalt för en ny ram men det hade varit snöpligt om det varit trasigt vid ankomst på utresan. Vill inte börja vandringen med promenad till sportaffären för hitta en bra ryggsäck för veckans vandring. Om de gick sönder vid lastning eller hamnade under en massa annat bagage och dunsades av vid landning vet jag inte.

/Patrik, inte längre silverfärgad utan numera svart ram på Alaskan

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg