Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Flygtransport
- Trådstartare Maritha
- Start datum
Jag köpte den här i vintras när jag var tvungen att flyga med min (fjäll)rygga. Bara använt en gång men den funkade bra då.
http://www.clasohlson.com/se/Reseskydd-för-ryggsäck-Asaklitt/31-4852
http://www.clasohlson.com/se/Reseskydd-för-ryggsäck-Asaklitt/31-4852
Bagagehanteringen på flygplatserna är ganska omild och till stor del automatiserad, varvid ryggsäckens alla remmar till bärsystemet lätt kan fastna och skadas med föjd att en trevlig semester och vandring snabbt kan få ett abrubt slut. Jag packar därför alltid min ryggsäck i en flightbag när jag checkar in den (som länkas till ovan) för att skydda just alla delar av bärsystemet.
Själv brukar jag försöka slippa släpa med flightbagen under vandringen genom att polletera den på flygplatsen inför hemresa (om samma flygplats) eller i de fall jag åker tåg upp och bara flyger hem skicka hemreseprylarna med bussgods till lämplig adress som jag kan plocka upp dem för hemresan. Fördelen med att åka tåg upp är att jag kan packa allt klart hemma inkl bränsle.
Även till Bodö eller kanske ändå bättre Fauske går det att åka tåg med NSB som dessutom är ganska prisvärt om du bokar på deras egen hemsida.
Ett alternativ som du kan undersöka är att få ryggsäcken packad i en kraftig plastpåse på flygplatsen (specialbagage) som du sedan kan kasta när du kommer fram (i det fall du inte vill bära på flightbagen under vandringen).
Tänk även på hur du packar dina saker i ryggsäcken så att ex inte tältstänger ligger för ytligt och kan skadas om de ex tappar din ryggsäck under flygresan.
Själv brukar jag försöka slippa släpa med flightbagen under vandringen genom att polletera den på flygplatsen inför hemresa (om samma flygplats) eller i de fall jag åker tåg upp och bara flyger hem skicka hemreseprylarna med bussgods till lämplig adress som jag kan plocka upp dem för hemresan. Fördelen med att åka tåg upp är att jag kan packa allt klart hemma inkl bränsle.
Även till Bodö eller kanske ändå bättre Fauske går det att åka tåg med NSB som dessutom är ganska prisvärt om du bokar på deras egen hemsida.
Ett alternativ som du kan undersöka är att få ryggsäcken packad i en kraftig plastpåse på flygplatsen (specialbagage) som du sedan kan kasta när du kommer fram (i det fall du inte vill bära på flightbagen under vandringen).
Tänk även på hur du packar dina saker i ryggsäcken så att ex inte tältstänger ligger för ytligt och kan skadas om de ex tappar din ryggsäck under flygresan.
Om du flyger med Nextjet (ett mindre bolag som flyger till många nordliga destinationer) tillåts i regel inte flightbags.
Bagagehanteringen på flygplatserna är ganska omild och till stor del automatiserad, varvid ryggsäckens alla remmar till bärsystemet lätt kan fastna och skadas med föjd att en trevlig semester och vandring snabbt kan få ett abrubt slut. Jag packar därför alltid min ryggsäck i en flightbag när jag checkar in den (som länkas till ovan) för att skydda just alla delar av bärsystemet .
Jag jobbar på Landvetter och det du säger är fel. Ryggsäckar behandlas alltid som udda bagage och de kommer aldrig in i något automatiserat system.
Ryggsäckar, eller liknande väskor, läggs på bandet för udda bagage och plockas upp manuellt på andra sidan av röntgen maskinen. Då läggs dom på en vagn och därifrån kör man dom ut till flygplanet.
Ingen anledning att oroa sig eller förpacka ryggsäcken extra. Det blir bara jobbigt att hantera ett bagage som passagerare är rädd för och tejpar helt eller packar i plastpåsar.
Jag jobbar på Landvetter och det du säger är fel..
Då vill jag passa på att fråga om ni ibland stoppar friluftskök. Att bränsle inte får följa med vet jag men stämmer det att brännare/flaska/pump också stoppas ibland?
Då vill jag passa på att fråga om ni ibland stoppar friluftskök. Att bränsle inte får följa med vet jag men stämmer det att brännare/flaska/pump också stoppas ibland?
Jag kan inte ger dig ett helt säkert svar på det, men egentligen är ett kök såklart helt okej!
Jag skulle dock rekommendera att du rensa grejerna bra, så att de inte lukta och att du ha inte dom i handbagaget, om det är nu massor med multifuel brännare grejer.
Tänk på att många som jobba i säkerhetskontrollen eller kollar på röntgenbilderna vet inte vad det är, så att det kan hända att de fråga dig.
Speciellt nu, under tider med förhöjd säkerhetsnivå, är man nog extra noggrann med att kontrollera. Inte bra att få en väska som luktar bränsle då...
Jag jobbar på Landvetter och det du säger är fel. Ryggsäckar behandlas alltid som udda bagage och de kommer aldrig in i något automatiserat system.
Ryggsäckar, eller liknande väskor, läggs på bandet för udda bagage och plockas upp manuellt på andra sidan av röntgen maskinen. Då läggs dom på en vagn och därifrån kör man dom ut till flygplanet.
Ingen anledning att oroa sig eller förpacka ryggsäcken extra. Det blir bara jobbigt att hantera ett bagage som passagerare är rädd för och tejpar helt eller packar i plastpåsar.
Hej, tack för bra feedback. Gäller detta även vid ev byte på någon annan flygplats, dvs att ryggsäckar hanteras separat och inte går in i den automatiska bagagehanteringen/sorteringen, ex Arlanda?
Själv reser jag ganska mycket i jobbet och har faktiskt Landvetter som min hemmaflygplats. Då man studerar lastningen av ryggsäckar ombord på planen är det mycket vanligt att lastarna lyfter i remmar och komponenter på ryggsäckarna som inte är avsedda för detta med stor risk att någon rem eller söm skadas (det är detta som ev flightbag hjälper till att skydda mot). Det är inte heller ovanligt att jag ser bagage kastas eller landa på marken (faller av vagnarna) på olika flygplatser.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg