Flygning och handbaggage!

Allt fler flygbolag försöker ju minska på incheckat bagage bla genom att införa extraavgifter och tillåta upp till 15 kg handbagage. Jag tror att den kan fungera med fiskespö som handbagage på mindre flygplatser, men på Arlanda har ju inte säkerhetspersonalen något annat intressant att göra än att ta i från passagerarna så mycket saker som möjligt.

Enligt detta "Knivar med spärrbart blad eller springknivar, oberoende av bladets längd.
Knivar, inbegripet ceremoniknivar, med blad på över 6 cm..."
Då får man alltså ta med en fällkniv, typ Victorinox, men bara om bladet inte går att spärra upp.
Slidknivar borde vara OK, tex kabelskalarknivar.
De ökända mattknivarna åker ju dit då bladet kan låsas.

Om detta nu är reglerna som gäller. Varför är det då sånt tjafs om vassa föremål.

Hej, jag har ett mestspö, flyg till Beirut, annars smiskar jag upp flygvärdinnan, eller?

Om man nu skall diskutera säkerhet. Varför blev det inga stora ändringar efter alla flygkapningar i Europa på 80-talet. Efter 9/11 blev det helt plötsligt totalt vansinnigt med fingeravtryck, 100ml flaskor i påsar, skor för sig, datorer, MP3-spelare och annat som tullen letar igenom och annat vansinnigt.

För två dagar sedan blev min fryslåda (väl märkt och incheckad) genomsökt av amerikanska säkerhets-tjafset (de har så många, minns inte namnet). Vad trodde de, att jag skulle smuggla mjältbrand eller anrikat uran i en vit frigolitlåda med laboratoriemärkning? Istället fick de vackert titta på mina 100 prover med uppblött och nedfruset damm(!) från sovrum i norra Sverige, från 2000-2001.

Jag fattar inte!!!

Hur mycket flytande sprängämne går det åt?

Eller varför får man inte ha mer än 10X10 ml i en påse?

Är det bara för att få sälja dyrt vatten på andra sidan gaten?

Anledningen till att man bara får ha småflaskor (i handbagaget) är ett stor hittepåljug, precis som Saddams massförstörelsevapen.
Det påstods att terrorister skulle spränga flygplan med flytande sprängämnen, kanske något binärt (tänk typ tvåkomponentlim eller Die Hard 3) som var för sig är ofarligt. kaliumpermaganat och glykol är ofarliga var för sig men brinner som f-n om man blandar ihop dem.
Det hela uppstod när några greps i Pakistan anklagade för terrorism, det påstods finnas planer på att spränga plan. Ingen av dessa "terrorister" blev dock fällda och rätten ansåg att "bevisen" var nys.

Alltså bara ännu ett sätt från det stora landet i väster att visa makt.
Strax innan infördes ju att man var tvungen att ta av sig skorna, eftersom något pucko försökte spränga ett plan genom att ha sprängmedel i skon. Om detta hade lyckats så hade killen sprängt av sig foten, passageraren bredvid hade fått splitter i sig och kanske, kanske det gått hål i planet, ett litet. Det är dock bara på film som folk flyger handlöst genom plan om det blir ett hål.
"Terroristen" hade hamnat på sjukhus med samma typ av skador som minsprängda barn i Angola.

Jag är så trött på alla dessa kvasisäkerhetslösningar som bara kostar TID och PENGAR.
Man höjer ju inte säkerheten på en flygplats genom att ha nationalgardet med stora automatvapen i inpasseringen. Vad skall de göra om buset kommer? skjuta 30 st 5,56-skott automateld mot buset och hoppas att man missar alla andra som står i resten av hallen. Om det vore det ultimata i säkerhet så kan man väl postera Arlanda hemvärn inne i hallarna med AK4, KSP, GRG, bilar, hundar, säckvärn och alltihop. Jättesmart.

OM nu buset vill göra något bus så gör de det. Skillnaden är att det kommer att bli större och blodigare bara för att det skall märkas. Eftersom "tröskeln" för att lyckas, med all "säkerhet" som bara trakasserar vanligt folk, är högre än förr så måste buset ta i mer och då smäller det på riktigt. Efter det kommer USA att kräva att alla har RFID-chip i armen och inopererad GPS, annars blir det nackskott. Men å andra sidan så behövs inga terrorister när de amerikanska bolåneinstituten lyckas förstöra mer än vad Al Qaida någonsin klarar av. Det fanns det ju inget "säkerhet" emot.

Anledningen till att man bara får ha småflaskor (i handbagaget) är ett stor hittepåljug, precis som Saddams massförstörelsevapen.
Hittepå är det inte men däremot återvinning av gammalt skräp för att hålla liv i terrorskräcken. Det riktigt dumma i det hela är att sprängämnen i fast form kan den händige ta med sig kilovis av. Se här om sprängning av plan med vätska.

Är det bara för att få sälja dyrt vatten på andra sidan gaten?

Ärsch, det är ju bara att dricka upp vattnet i man har i flaskan på utsidan av säkerthetskontrollen, sedan skicka den igenom röntgenmaskin och sedan fylla den på toaletten innanför kontrollen, går helt utomordentligt har tillämpat det ända sedan tjafsandet med vätskemängden kom till..

/m

Ärsch, det är ju bara att dricka upp vattnet i man har i flaskan på utsidan av säkerthetskontrollen, sedan skicka den igenom röntgenmaskin och sedan fylla den på toaletten innanför kontrollen, går helt utomordentligt har tillämpat det ända sedan tjafsandet med vätskemängden kom till..

/m

Visst det var ju en välkänd lösning på "problemet" men varför denna tillsynes korkade regel?

Någon som vet? Finns det ingen "vakt" från säkerhetskontrollen här på forumet?

Senast ändrad:
Det var ju detta med flytande sprängmedel. Man avslöjade ju världens jättekonspiration för att spränga tio plan blablablabla. Liza Marklund kollade upp vad det blev det hela i våras. Av tjugofem eller trettio anhållna satt bara två kvar och av planen att spränga alla planen var det inte så mycket av. Som jag skrev i mitt förra inlägg är allt antagligen bara de amerikanska/brittiska säkerhetstjänsternas återanvändande av den gamla Bojinkaplotten. Vätskeförbudet kvarstår dock. Om det är taxfreekartellen som står bakom det hårdnackade och otroligt fåniga beslutet vet jag inte. Det kan även vara sopmaffian. Bara lilla Arlanda genererade 13 (osäker på den exakta siffran) ton sopor extra förra året tack vare reglerna. Tänk då Heathrow, JFK eller Charles de Gaulle....

Jag kontaktade LFV om det fanns möjlighet att köpa alla beslagtagna knivar och liknande. De gör ju så i USA. Tullen tar dem och säljer dem på klump på Ebay.
Det är uppenbarligen Polisen som sköter kontrollen och allt går till destruktion. Femtielva knivar, Janssons frestelse och enorma mängder schampoo ungefär.

De förbjöd ju vanliga tändare för några år sedan. Tändstickor var OK (annars hade cigarettmaffian slutat muta presidenten). Två dagar efter beslutet kom ett avsteg, Zippo gick i taket. Då fick man ta med tändare (men så gott som bara Zippo), men bara om den var paketerad ordentligt i särskild låda. Tändarförbudet fick de dra tillbaka då de beslagtog tiotusentals tändare varje dag bara i USA.

Jag tycker att det blivit alldeles för mycket fasciststat över flygandet. Som om Bin Ladin och hans gäng skulle A: boka biljett via nätet (som FBI tar, han betalade med kort), sedan B: Lägga upp ett konto på Resedagboken "Min martyrresa till USA". (FRA ser detta). C: ställa sig i incheckningskön med 3 dl flytande pang i väskan och bombbältet på bandet.

Det är lika svårt att ta sig in i USA som det är att smuggla sprit till Norge via Dalsland. Dä ä bar å åk. Det finns småställen uppe i skogen med småvägar som ingen har koll på.

Säkerhetskontrollerna kostar bara en massa PENGAR i förlorad TID. Förr kunde man komma en timme innan flyget gick. Nu skall man väl helst vara TRE timmar före. Fram och tillbaka samma dag ger ju en halv arbetsdag extra bara i väntan.

Skönt att se att konspirationsteoretikerna inte somnade in i vintras.

Men dels kan man ju lugnt konstatera att man kan knappast göra avsteg från vatten. Eller det kanske räcker med att du pekar på en genomskinlig vätska och säger att det är vatten, för ingen ljuger ju.

Sen så är det så underbart att läsa att folk tror att det är ett sätt för USA att visa makt. Ja herrejisses att inte jag tänkte på det.

Och sen är ju Marklund per definition opartiskt och en otroligt duktig reporter, eller?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Med hjälm i handbaggage??? Transportera 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg