Trots ca 200 flygresor årligen i jobbet, blir man ständigt överraskad över nya besked i säkerhetskontrollen. Jag planerar alltid innan och chansar aldrig, bättre att förekomma än förekommas
...kollar handbagage och fickor..
Vad gäller handbagage är det alltid bra att kolla med flygbolaget i förväg om man är osäker, men var beredd på att säkerhetskontrollen på resp flygplats kan ha andra idéer. Det man får ta med sig ombord på en flygplats kan förändras vid nästa mellanlandning, har drabbat mig flera gånger!
Tänk även på maxmått och vikter på handbagage, IATA tillåter måtten 56x45x25 cm och tror jag det är 8kg nu (?), men flygbolagen kan ha andra regler (ofta mindre tillåtna mått).
Jag har flugit med ryggsäcken som incheckat bagage flera gånger, men alltid haft den i en flight bag för att skydda inte minst bärsystemet och dess remmar från transportskador. Flight bagen ihop med lite resekläder brukar jag sedan lämna in till förvaring på ex flygplatsen (hotell, vandrarhem, bussterminal etc) tills jag skall hem igen. Vanliga ryggsäckar med integrerad ram tål ganska mycket bara man skyddar bärsystemet och packar innehållet säkert. Att checka in en fullpackad ramryggsäck skulle jag inte ens överväga. Känligaste delarna i innehållet för slag och transportskador är enligt mig ex tältstänger, vandringsstavar, fiskespön etc
IATA skriver följande vad gäller "farligt gods" som inte får tas med ombord (notera golfklubbor, biljardköer etc, och "sharp pointing devices"...så ta inte för givet att du får ta med dig vandringsstavarna ombord (du hittar även svar på din fråga om tändare i texten nedan):
--
"Dangerous goods and baggage
Some governments have directed that for safety reasons, all knives, sharp objects or cutting implements of any kind and of any length, whether of metal or other material, and some sporting goods must be packed in checked baggage. They cannot be carried in the cabin baggage nor on your person.
These items include (but are not limited to) knives (including household cutlery) and knife-like objects, box cutters, corkscrews, straight razors, metal nail files, scissors of any kind and of any length, dangerous goods (hazardous materials (unless approved)), tradesmen's tools, hypodermic needles (unless required for medical reasons), knitting needles,
other sharp pointed/penetrating objects and sporting goods such as bats, bows and arrows, cues, darts, golf clubs and sling shots (catapults), martial arts devices, real/toy/replica weapons (whether plastic or metal).
These articles are likely to be removed and not returned. Passengers requiring the use of medical syringes in flight such as diabetics and other passengers with documented proof of medical need must ensure that it is professionally packed and labelled. If it is not, the medication is likely to be removed.
Some items cannot be carried in checked baggage – for instance
gas canisters, lighters, fireworks. If you are concerned that something that you wish to pack may not be allowed then check with your airline. Items that are considered to be too dangerous for checked baggage will be removed and probably not returned to you.
Check with your travel agent or directly with the airline concerned."