Re: Re: Mill end..
Jag känner igen mig... brukar själv vara ganska pedantisk. Dock så tycker jag 2.a handslinor räcker ganska långt. 2.a hands DT, eller long belly linor för tvåhandsfisket eller hyfsat billiga wf linor för enhandsfisket. själv trivs jag bra med scientific anglers ssd non spok eller air cel, men jag tycker likväl att deras billigaste lina funkar bra till mitt loomis gl3 också.
På mina lättaste spön, och på dom tyngsta fiskar jag gärna med DT-linor, kanske mest för att jag inbillar mig att presentationen, samt speykast med hel lina underlättar mitt fiske. Då ska jag ju också tillägga att jag är ganska mycket nybörjare vad gäller tvåhandsfiske!
(Brook! Jag har ännu inte hunnit åka upp till piteälven, men det bli nog av nästa helg!)
Orvis gör för övrigt riktigt bra grejer... även linor, så satsa du på en sån...
Nåväl...
/D
[Ändrat av dave1 2003-06-08 kl 05:01]
Raskesven; sa:Bra råd. Men jag är lite pedantisk med all min utrustning och det känns inte så kul att börja med en andrasortering, även om det bara är små skönhetsfel. Fluglinan är väl att betrakta som en av de tunga basgrejorna, tillsammans med spö och rulle? Mellanpriset 400 skulle jag vara villig att sträcka mig till, och har sett att Orvis har WF-linor i den prisklassen. Och de gör väl bra grejer?dave1; sa:Japp! Köp en ny lina, men lägg inte 700 på en lee wulflina. Köp en mill end, 2.a sorteringslina från ex. elgeco istället. Kostar 88 kronor! När man håller på lära sig så tenderar man att slita en del på linan och då är det skönare för ekonomin om den inte kostar en förmögenhet!
http://www.elgeco.com/
http://www.dan-tackel.com/
Lycka till och bra val!
/D
Jag känner igen mig... brukar själv vara ganska pedantisk. Dock så tycker jag 2.a handslinor räcker ganska långt. 2.a hands DT, eller long belly linor för tvåhandsfisket eller hyfsat billiga wf linor för enhandsfisket. själv trivs jag bra med scientific anglers ssd non spok eller air cel, men jag tycker likväl att deras billigaste lina funkar bra till mitt loomis gl3 också.
På mina lättaste spön, och på dom tyngsta fiskar jag gärna med DT-linor, kanske mest för att jag inbillar mig att presentationen, samt speykast med hel lina underlättar mitt fiske. Då ska jag ju också tillägga att jag är ganska mycket nybörjare vad gäller tvåhandsfiske!
(Brook! Jag har ännu inte hunnit åka upp till piteälven, men det bli nog av nästa helg!)
Orvis gör för övrigt riktigt bra grejer... även linor, så satsa du på en sån...
Nåväl...
/D
[Ändrat av dave1 2003-06-08 kl 05:01]