Ok...
då förstårjag, men frågan är väl om det nästan inte blir fråga om pimplefiske i det fallet?
Att luftkasta med en sjunklina är inte värre än med en flytlina, det är bara det att man inte kan
lyfta lika lång lina när man har sjunkande lina, man får dra in en hel del lina innan man kan börja kasta igen.
Sinktip, kan väl fungera...men jag skulle rekommendera att sy egna linor, för att ,ja, det är ekonomiskt, du kan köpa DT-linor som du delar på mitten, ena delen tar du den andra säljer du till en polare.
Runningline finns i olika prisklasser, vilken du ska välja beror på hur du kommer att sammanfoga spetsarna (klumparna), jag rekommederar att
sy in runninglinen in i kärnan på klumpen, men man kan även använda öglesystemet, med det så får du på sätt och vis en sinktip om du vill. Nackdelen med att använda öglor istället för att sy, är att öglor inte kan öveföra energi lika bra som en sydd lina, det blr lite gångjärns effekt, om du förstår vad jag menar?
Om det är svårt?...hmmm, ja det är väl som med allt annat, övning ger färdighet.
Ett knep som jag använder när jag ska få in nålen i kärnan på klumpen (det svåraste momentet) är att ha en tafssträckare (lädermojäng med gummi på insidan) och en borrfluga. Nålen stoppar jag i borrflugan, sedan så håller jag fluglinan med tasfsträckaren, sen så är det
bara att börja borra. Nålen ska rotera men det ska inte fluglinan....om jag får lite tid över nån gång så skulle jag kunna blänga upp lite bilder på hur man gör när man skall sy en fluglina...men om jag klarar av det så klarar nog de flesta andra av det med!
Och Ja, mina linor blir jävligt bra, om jag får säga det själv!
Hmm, kom just på det, jag har ju inte berättat om hur man skall ta reda på hur lång klumpen ska vara...finns olika "skolor", min skola är dock som följer:
-tag det spö som linan skall användas på (linorna blir vanligtvis customiserade för ett specifikt spö)
-kasta med klumpen samt tafs,
- mata ut ca en halvmeter åt gången,
-när du känner att spöt börjar att "knäa", eller inte "orkar" eller hur man nu ska uttrycka det så gör du ett märke på klumpen precis där den är vid toppöglan. Där syr du sedan in runninglinen, i och med att detta är den punkt där spöt knäar så kommer du kunna belasta spöt optimalt när du sedan kastar med denna lina, skarven blir ett slags indikation på när det är dax att skuta i väg en så där tre-fyra hundra meter runningline
Beroende på vilken "vikt" klumpen har så kommer dens längd att variera, en någorlunda allround klump har en DT-linklass som ligger en till två klasser över den angivna, jag har dock en "extrem" lina som ligger fyra klasser över den "normala" DT linan, men den är som sagt extrem (kan kasta 20 meter stående i en garderob med den, men då plaskar den åxå utav bara f*n)
Hoppas att det gav nåt!
/Anders B
[Ändrat av brook 2001-12-17 kl 23:02]