använder en gammal text
Utrustning
Spö
Jag började själv med ett 9# 6-7 spö som jag använde till allt fiske. Det som är viktigt är att man anpassar tafslängden till storlek/vikt på flugan. Jag använder fortfarande mitt första spö med glädje framförallt till havsöring. Så du kan utan tvekan använda ditt spö till både harr och öring, det går dock att använda till allt annat också. Du kan till och med fiska lax med ditt spö, du kommer att få slita men det kommer att fungera. Det finns nog de som säger att en klenare utrustning ger mer känsla men den främsta allround utrustningen är nog det jag angivit ovan.
Fluglina
Fluglinan är en av de viktigaste delarna i din flugfiskeutrustning. Det finns både flyt- och sjunklinor samt linor där änden sjunker. Fluglinor kan i grova drag indelas i två grupper beroende på konstruktionen. Dubbeltaperad lina (DT) är som tjockast på mitten och blir smalare i ändarna. En klumplina (WF) har den tjockare delen av linan förskjuten åt den främre delen av linan. En dubbeltaperad lina är långsammare än klumplinan och kasten blir inte lika långa. Dubbeltaperad lina gör att kasten blir lite lättare att kontrollera och man kan vända linan när den blir sliten i ena änden. Jag rekommenderar en klumplina, så länge man sköter sin lina så kommer den att hålla i många år. Om ditt spö har märkningen 6-7 så skall dina lina vara antingen 6 eller 7, vissa säger att man skall gå upp ytterligare om man har ett styvt spö för att underlätta vändningen av linan.
De flesta plastlinorna har ljusa färger för att underlätta fisket. En ljus lina syns bra både i luften och i vattnet, vilket underlättar kastet samt att man lättare ser var tafsen och flugan befinner sig. Det är ingen större risk att fluglinan skrämmer fisken eftersom man har en nästan tre meter lång tafs fram till flugan. För den som fotograferar är det viktigt att fluglinan är ljus annars syns den dåligt på bilderna.
Rulle
Flugrullen är i de flesta fall bara en lagringsplats åt din fluglina. Skulle en stor fisk börja mata
lina så får man bromsa med handen, jag har själv aldrig känt att jag haft behovet att börja fippla med bromsen när det hugger. Bromsen skall dock vara inställd så att när det blir ett rus så vill man inte råka ut för att linan trasslar sig. En annan sak man kan fundera på är rullar med stor spoldiameter vilket gör att det blir mindre linminne. I vilket fall som helst så tycker jag att man skall haspla ut fluglinan vid lite längre perioder av lagring, jag har mina linor i skokartonger när jag inte använder dom.
Håv
Du har säkert redan en bra håv som du använder vid ditt vanliga fiske. Kolla så att den är knutfri, detta för att skydda fisken vid återinsättning.
Flugor
En fluga kostar runt 10-25 kronor. Det är alltid lättare att börja med att köpa färdiga flugor, dock är det så att man sätter en massa flugor i träd och dylikt som nybörjare, detta kan ganska snabbt bli påfrestande för din ekonomi. Köp inte en fluga av varje sort i butiken, se till att du väljer ut ett par som du tror på och köp minst 4-5 av dessa så du inte står fluglös på semestern. Annars rekommenderar jag att snarast fundera på att binda själv, detta blir mycket billigare i längden. Med detta vill jag inte säga att du skall springa ner och köpa en massa bindutrustning det första du gör, känn på fisket och tycker du att det är roligt så börja bind.Att köpa flugor som täcker alla tänkbara fiskesituationer blir därmed mycket dyrt.
Flugask
Det finns enkla och billiga askar för detta ändamål. Lägg dig på runt 30-40kr för en ask med antingen skumplast som du fäster flugorna i eller en ask med hålrum i för förvarningen. Det finns ingen anledning att lägga 700-800kr på en flugask.
Tafsmaterial
Tafsen fungerar som länk mellan din fluglinan och flugan. Tafsen skall vara avsmalnande för att den skall lägga sig rakt när kastet avslutas. Det finns ett gott utbud av färdiga tafsar man kan köpa för 30-50kr per tafs, detta är enkelt och köptafsarna fungerar mycket bra. Jag vill nog av kostnadseffektiva själv råda dig till att lära dig knyta dina tafsar själv, detta för att man i början avverkar tafsar på löpande band. Jag börjar med en 0,50 lina som jag stegvis tar ner till 0,30-0,16 beroende på vad jag fiskar. En egentillverkad tafs innehåller dock flera knutar som kan ökar risken för trassel.
Skärmmössa
Använd alltid keps eller någon form av skärmmössa för att inte få flugor i ansiktet, skärmen skyddar mot solen också, se till så att kepsens skärm e mörk på undersidan för att skydda mot vattenblänk.
Solglasögon
Samma sak gäller här som med kepsen. Skydda dig mot illasinnade flugor som vill hugga dig i ögat och även mot solblänk från vattnet.
Vadarstövlar
Vadarstövlar eller byxor är väsäntliga för att du skall komma på plats när du flugfiskar. Vadarstövar fungerar yperligt för att komma igång med fisket. Man kan längre fram fundera på ett par vadarbyxor i neopren, goretex eller gummi. Det finns vadarbyxor med fasta stölvar eller med strumpa, vid strumpverisonen så måste man skaffa sig ett par vadarkängor. Jag har själv kvar mina vadarstövlar som jag köpte för 375:- dessa använder jag ofta vid lättare fiske. Jag valde ett par vadarbyxor i gortex i strumpmodell för mitt mer krävande fiske, jag kan med lätthet fiska en hel dag med långa transportsträckor till fots.
Fiskeväst
När man flugfiskar så står man oftast ute i vattnet och fiskar. Detta gör att man måsta ha med allting ut i vattnet, flugask, extra tafsar o.s.v. Man bör därför ha en väst med många fickor och lätt åtkomliga utrymmen. Jag har förutom min fiskeväst även på mig midjebälte för att få med det jag vill.
Övriga knutar kan du hitta här:
[
http://www.algonet.se/~sjostran/knutsida.htm ]
Kastteknik har jag angivit tidigare, här kommer den igen:
[
http://www.flugfiskarn.com ]
Hur man läser vatten:
[
http://www.edgeflyfishing.com/artiklar/tips/tip001/tip001.html ]