Tobias.Åsman;367643 sa:
Tack!verkar vara en mycket bra att kolla där.
Har hämtat grejerna på posten nu och sitter å ser ut som en fågelholk i ansiktet.fick ingen beskrivning med hur linorna ska se ut....
har inbillat mig att den tjockare gröna ska på rullen först och den vita tunna ska på efter den,om nu inte detta är helt å skogen hur långa ska de vara och vilken knut är bäst att sätta ihop dem med?
Oj då, det är alltså inte bara att tillsätta vatten? Då är det ju lite problem iom att det är en rad olika knutar
Denna artikeln lär dig de grundläggande knutarna...
http://www.flymartonline.com/article214.html
För att börja från början så har du rullen. På rullen skall det sitta massvis meter (50-100 kanske) så kallad "backing" (brukar vara flätad "dacron" eller liknande, ungefär som "persienntråd" fast tunnare). På backinglinan skall fluglinan sitta (dvs det gummiförklädda snöret som för övrigt också har en "persienntråd" innuti sig). Jag återkommer till knutarna. Fluglinan är speciell, den är "taperad", dvs den blir gradvis tjockare (eller smalare beroende på hur man ser det). Först är fluglinan smal sedan blir den tjockare för att sedan bli smal igen. Med största sannolikhet har du en WF-lina (Weight Forward, även kallad klumplina). Weight Forward betyder att "klumpen" (oftast) är de första 13 metrarna (ungefär, beror helt på typ av WF-lina, short belly, long belly, osv.). Fluglinan är för övrigt ca 30 meter (27 är vanligt). Den tjocka delen är den du kastar, se därför till att du INTE sätter fast den änden i backinglinan. Råkar du ha en DT-lina (Double Taper) spelar det inte någon roll vilken del du sätter vart eftersom klumpen är i mitten och lika taperad i bägge ändena (men jag tror inte du har en DT-lina). Efter fluglinan skall tafsen sitta följt av så kallad "tippet material". Tafsen är säkert ett taperat monofilsnöre, t.ex 0.50mm i ena änden och kanske 0.20 i andra. "Tippet"-materialet är helt enkelt nån meter monofil-lina oftast i samma diameter som tafsens slut, dvs 0.20 i mitt exempel. Tippets och tafsar går också under betäckningar som 3X, 4X, 5X, osv (3X är kraftigare än 4X t.ex).
Då skall det alltså se ut ungefär så här:
- Flugrulle
- Backing
- Fluglina
- Tafs ("Leader" på engelska)
- Tippet
Vad man använder till att knyta ihop hela kalaset kan vara olika, men oftast rekommenderas följande knutar (ni får gärna rätta mig om ni tycker annat)...
- Backing till flugrulle: Spolknut eller Arbor-knut
- Fluglina till backing: Nålknuten/Piskknuten eller "Albright"-knuten
- Tafs till fluglina: Nålknuten
- Tippet till tafs: Blodknut eller "kirurgknut"
- Fluga till tippet: Vanlig "betesknut" eller "rapala"-knuten om man vill ha en ögla
Det går dessutom att sätta ihop backing, fluglina och tafs med öglor så att man "snabbt" kan byta lina om man vill. Du kan skippa allt som handlar om öglor för tillfället och satsa på att sätta det vanliga systemet först.
Mycket nöje!