Flottör/stabilisator/utriggare?

Tack för svaret, Peter A.
Dubbla stabilisatorfästen och delbar paddel med två flottörer, som du har, är nog vad jag själv önskar.
Mitt scenario är att man av någon anledning är ute på en fjärd i sjö man inte behärskar, man tippar runt och eskimåsvängen sitter inte där den ska - man hamnar utanför sittbrunnen. Man kan förhoppningsvis komma upp med re-entryroll, kanske med flottör på ena bladet.(Att komma upp med paddeln liggandes vinkelrätt ut från kajaken, med flottör på ena bladet, som stöd och sedan åla sig i, är ett skämt i jobbig sjö, åtminstone för mig..)
Efter re-entryrollen byts vatten mot luft, men man kommer upp i samma förhållanden som man välte en, detta INNAN man hade en ansenlig mängd vatten i sittbrunnen som gör sitt bästa för att få en på ännu en fel köl. Inte kul, åtminstone inte på en fjärd i oktober kan jag tro, att sitta och försöka få ur vattnet med ett litet öskar eller handpump och samtidigt hålla balansen med paddeln+flottör som enda stöd. Dessutom vill kajaken lägga sig parallelt med vågorna..
Nä, stabilisatorer, fotpump och sittbrunn med liten volym vill jag ha. Då kan jag använda båda händerna till att hålla kajaken mot vågorna/paddla medan man pumpar. När man fått ur vattnet kan man fortsätta med eller utan stabilisatorer.
Niilo, hur fixade du dina stabilisatorer? (lät som du fick testa dem runt Ven). Blev det till att göra hål i skrovet eller nån lösning på däck? /Ola

Drivankare

Nej, det var jag som paddlade runt Ven. Jag har bara provat mina stabilistorer i lugnt väder. Jag måste prova dem i lite sjögång någon gång för att se hur det går.

Andra användningsområden för stabilisatorer är ju t ex om man vill ligga och fiska, ta en matrast i kajaken eller bara ställa sig upp och sträcka på ryggen. Kan också vara bra om man skulle vilja öppna en packlucka ute på havet för att komma åt något i packningen.

Skall man stabilisera kajaken efter en kapsejsning borde man nog använda ett drivankare. Ett drivankare fäst i fören håller ju kajaken med fören mot vinden (och antagligen mot vågorna) medan man tar sig upp och tömmer sittbrunnen. Det gäller bara att komma på något smart sätt att sedan få upp ankaret när man sitter i sittbrunnen. Kanske räcker det med en lång lina i ankaret, så att man kan "paddla förbi" det och fiska upp det från sittbrunnen... Hm, måste fundera på det...

Peter

Fästen till flottörer

Jag köpte en begagnad Trapper Response nu i somras. Den förre ägaren hade låtit tillverka pontoner/utriggare i aluminium. De är monterade på kajaken m.h.a. två byglar som är fästa genom däcket precis bakom sittbrunnssargen. Styrbordspontonen sitter alltså på ett rör som är fast monterat tvärs kajaken. Babords ponton sitter på ett rör som är numret mindre så att det går att sticka in i det fast monterade röret. Denna ponton låses med en expander inuti det större röret genom att man sticker in det med pontonen ett kvarts varv "felvriden". När man vrider den "rätt" låses den på plats. Med denna lösning kan jag paddla med pontonerna på och få en rejält förhöjd stabilitet till priset av att jag får paddla lite bredare och lite mer stänk vid sjögång. Vid stiljte "svävar" pontonerna fritt ovan vattenytan.
Nåväl, nu till den stora finessen!
När jag får för mig att bada, ta fram kastspöt för att ta en dust med storgäddan eller bara vila mig och driva med strömmen så kantar jag kajaken åt styrbord, vrider babords ponton så att expandern lossar så pass att jag kan rigga ut pontonen c:a sextio centimeter.
Nu har jag med ett enkelt handgrepp en utriggare som fungerar som badplattform eller vad jag nu vill ha.
Det enda ingreppet i kajaken är fyra små hål genom däcket ner i sittbrunnen. Vill jag inte ha min pontonanordning sättar jag dit skruvarna med gummibrickor för tätning.
Hör gärna av Dig för detaljer!

Fästen för pontoner

En lösning för pontoner + segel är att bygga en ram som man sedan fäster kanoten i, istället för tvärtom.

Min mast står på ramen, stort roder är fäst på ramen.
Dubbelt centerbord kommer på mitt pågående bygge att fästas på pontonerna och inte på kanoten.
Även vantstagen kommer jag fästa på pontonerna.
Pontonerna kommer jag bygga i plywood och det hela blir nog ganska tungt, vitsen är att denna ramen kan användas till nästan vilken kanot som helst.
Jag kan sälja kanoten och ha segelutrustning kvar, till nästa kanot, som nog blir en kajak.

När jag ska ut på kort paddling så lämnar jag ramen hemma, eventuellt tar med ett mycket litet stödsegel som inte behöver vantstag.

Kanoten i sig är kvar, men kan snabbt förvandlas till segelbåt.

Till en kajak kan jag tänka mig att långa plaströr kan vara bra. De är lätta och ger en enorm flytkraft.

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=21532

Harald, jag förstod inte din beskrivning med rören riktigt, har du bilder?
Jag har en lösning med aluminiumrör som passar i varandra, och låses med ringsprint (kallas ochså traktorsprint). Mirrorjolleriggen är dock så stor att jag valde att inte använda aluminiumrören pga av påfrestningarna. Men med ett litet segel och kajak vore det att föredra.
[Ändrat av Leif i Gtbg 2003-12-08 kl 03:36]

Hej Andreas

Efter många funderingar och diskussioner fixade jag ett fäste för utriggare till min North Shore Calypso - lösningen blev den som Lars Clifford (http://www.clifford-kajak.com/index.html) förespråkar: ett fäste på däcket bakom sittbrunnen där man - vid behov - "skruvar" på bladen an en delbar VKV-paddel. Detta fungerar utmärkt för självräddning (inte till något annat).

Vill du höra mer, kan du mejla mig direkt till niilo@yahoo.com

Vi uppfinnare håller ihop

Jag vet att en snubbe i Östersund har tagit fram en smart utriggare för kajaker med uppblåsbara pontoner.

Företaget heter TOE outdoor equipment ni når dom på twofeet@tele2.se

Micke

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg