Flotte

Re: badflotte

841225; sa:
Iden med våran flotte är att ha den i en sjö, där vi tänkt att använda den som badflotte, men det skulle ju vara kul om man kunde åka ut i sjön en bit och ankra fast flotten, och därifrån bada.

Problemet är ju styrseln. En båt har en skrovform som gör att den går hyffsat rakt fram. En flotte lär vara avsevärt svårare att styra.

Bygg flotten med långa pontoner av ihopsvetsade tunnor alt plasttunnor och förse "framändan" på resp. ponton med en kon så blir inte motståndet så farligt.
En liten 12V snurra kan säkert förflytta farkosten utan att vara allt för störande.

Det är väl inget att fundera på, bulta dit ett fäste (en bräda alltså) och häng på en liten utombordare vid behov.

Det går att styra vad som helst oavsett form så länge det
flyter.

Leif...

ingen kritik, snarare en komplimang men är det inte lite typiskt för det här forumet (och frustrerade felplacerade ute-människor framför datorn) att diskutera flottens och båtens exakta betydelse samt att citera SAOL när någon frågar hur man bygger en badflotte?:)

mitt tips: bygg den hållbar (inget frigolit eller liknande), stor(kanske hopptorn senare?) och enkelt (utan att svetsa egna flytelement). det är ju trots allt bada ni ska göra... slitaget på badbryggor brukar vara högt, gör så den håller ett bra tag utan att se ful ut (grannarna blir sura). själv byggde jag en med gammalt timmer. Skitsnygg, men det går åt en del...

841225; sa:
Jag och en kompis tänker bygga en flotte till sommarens bravader. Vi funderar på om man ska ha nåon drivning på flotten, t.ex. propeller eller kanske skovelhjul. Är det någon som har någon erfarenhet av detta kan ni väll höra av er.
Kanske en motionscykel på flotten, kopplad till ett skovelhjul. En kan trampa på och svettas medan den andre använder styråra, fikar och relaxar.

Det bästa förslaget hittills!
Både motion (för någon annan), vila och nöje (de övriga) på en gång.

Jag vill dock hävda att man bör koppla propeller till sin motinscykel, de har bättre verkningsgrad - dessutom plaskar det mindre och det hela blir således än mer avkopplande :)

//Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg