Flottareleden - Munkedal

Tänkte paddla Flottarleden, sjösättning intill bron mellan Östersjön och Ellenösjön och paddla neröver mot Munkedal och Vassbotten. Det är alltså inte Flottarleden Runemo-Söräng som är tänkt.

Hittat några sidor på internet men de beskriver inte leden i sin helhet, bara enstaka delsträckor. Alla tycks dock ha gemensamt att utgå ifrån Munkedal och paddla åt andra hållet, ostvart alltså. Som jag begriper det så paddlar man i så fall uppströms?

Någon som har paddlat hela denna sträcka?

-Om jag paddlar från Ellenö och västvart, har jag mot eller med i exempelvis Valboån? Och hur är det med Munkedalsälven?

-Starka strömmar på sina ställen? (Vill inte ha starka strömmar/forsar på vägen! För "grön" på paddling för detta)

-Någon som har GPS-koordinater på lämpliga rastställen, typ vindskydd etc?

Tack!

Hälsn. Benny

Hej Benny,

Du kommer att paddla medströms. Att de flesta börjar paddla från andra hållet är för att det ligger en kanotcentral vid Vassbotten.
Det kan förekomma lite strömmande vatten längs sträckan, men inget alls att oroa sig för. Sträckan är helt klart nybörjarvänlig.
Kontakta friluftsfrämjandet i Munkedal om du vill ha tips på övernattningsplatser etc. Det är de som driver kanotcentralen.

Lycka till!
//Gustav\\

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg