Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Grattis Mange! Ännu än gång har en människa från Uppsalaslätten varit första svensk till en bedrift inom klättring. Hoppas att nervägen går lätt och bra.
Men sådär är ju journalister (allihop, och nu generaliserar jag inte ett dugg! ;-)), de kollar inga fakta och skriver vad de för tillfället tror sig veta.
Exempel från samma artikel:
"Den norra sidan av Mount Everest anses som den tuffaste."
Om man inte anger vem som anser det är det ju ett ganska riskfritt påstående. (Kan ju vara så att Nils Jönsson i Målilla anser det, eller Flock eller Sträng...).
Däremot tror jag att om han hade uttryckt det som "...anses av de flesta klättrare som den tuffaste..." så hade han nog fått mothugg av de som klättrat på Kangshung Face (östväggen), liksom av de som gjort någon av turerna på sydvästväggen. De är ju faktiskt så tuffa att ingen svensk såvitt jag vet ens funderat på att göra ett försök på någon av dem.
Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.
Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.
Om jag minns rätt kom Cronlund upp men fick spendera natten ovanför Horbein Colouiren och kom ner rejält köldskadad. Hornbein är krävande klättring, en verkligt tuff väg.
Har för mig att flera Sherpa kom upp, och verkligen ville komma upp, några var upp själva.