Vad det gäller risken att plurra så är den knappast generellt mindre för erfarna skrinnare. Riskbenägenhet respektive beteende är inte enkelt att ändra på.
Med erfarenhet och övning på att hantera plurrningssituationer kanske man kan klara upp en plurrning lättare.
Men är man ensam har slagit sig i samband med plurret eller är handikappad av ålder etc kan det förklara att man inte klarar sig.
Thure
Jag håller inte riktigt med. Om Risk = sannolikhet x konsekvens så borde risken vara lägre med större erfarenhet och rätt utrustning.
Sen kan enskilda åkare, som du är inne på, välja att acceptera högre risk.
Kan ett väl avklarat övningsplurr eller väl avklarat oplanerat plurr leda till övermod - "ett plurr klarar jag - det är ju inte så svårt att ta sig upp igen" men så blir kankse plurret allvarligare på något sätt: kallare, längre ut på tunn is, kombination med skada, tröttare/hungrigare/törstigare....
/Patrik, som blir än mer säker på att jag aldrig kommer åka ensam
Nej, det tror jag inte, generellt. Men om det gör det hos någon enskild går ju inte att säga.
Man över inte på tunn is, om det behövs bryta 10-20m tunn is innan man kan komma upp är det helt annan grej.
Nja, kanske inte 10-20 meter. Men under iskunskapskursen i SSSK övningsplurrar man faktiskt på bristande is, så då brukar de flesta få känna på att bryta i alla fall lite.