Flamskydd polyesterväv?

Tänkte bygga upp en lavvu ffa att ha i trädgården eller mer "fasta lägerplatser" då det inte kommer bli speciellt ultralätt. Tänker ha flera stänger av trä runt om (alltså ingen mittstång). Den ska ha lite intryck av naturmaterial såsom trä, skinn. Tanken är ffa övernattningar med barnen och möjlighet till övernattningar med lägereld och korvgrillning. Riktigt skinn blir det dock inte utan jag har tillgång till brunfärgat syntetiskt skinn som ser ganska äkta ut på "utsidan". Insidan är mer som en gråaktig väv. Tror att det är helt och hållet polyester. Min fråga nu är om insidan av polyesterduken kan behandlas med flamskydd på något sätt för att göra det säkrare att stå emot ev glöd, gnistor? Vad heter det i så fall och var kan man införskaffa det?

Presseningsväv var det som orginalen hade då seklet var ungt. Bomull håller bra på bromiderna och tråden sväller när det regnar på den. G1000 fungerar nästan likadant men ev glödsprätthål går att laga med gummifärg.....

Syntetskinn är väl oftast PVC med någon bärväv? Alltså som galon. Iaf det jag sett.

Borax används till flamskydd, men jag vet inte om PVC tar upp så mycket.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m. Polyesterväv? Gör det själv 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg