Hej igen,
Min erfarenhet är att volymen på en vintertur, där man planerar att sova 100% i tält, är relativt oberoende av antalet dagar. Även när man är ute på 3-veckors tur, vilket är min längsta på vintern, är volymen av maten fortfarande mindre än tält, liggunderlag, sovsäck, dunställ, kök och så vidare. Det sagt hade nog även jag upplevt en Fjellpulken 144 som gränsfall om man vill ha all packning i pulkan. Mest därför att packningen blir väl hög vilket leder till en instabilare pulka. Däremot har jag aldrig upplevt samma sak med min Rimforspulka, vilken i princip motsvarar dagens turpulka lång (340 liter).
Den andra frågan är nog i princip omöjlig att svara på eftersom lössnö kan vara allt från bottenlöst fluff när man t.ex skidar genom de djupa skogarna i Muddus till 2 dm nysnö ovanpå vindpackad snö uppe på kalfjället. Min killgissning är att den smala pulkan goda egenskaper (passar i skidspåret) framför allt gäller i det senare fallet, dvs "lagom" mycket med nysnö.
Men en sak är säker, är det djup lössnö är det mycket tungt att dra pulka. I alla fall om man går själv och inte har någon framför som spårar. Man får väldigt snabbt känslan av att man mer "plogar" sig fram än åker skidor. Men det finns tre små tipps som jag upplever gör det enklare.
1: Skida i grupp! Bästa lösningen är då enligt mig att den som går först och spårar tar en mindre del av packningen.
2: Se till att ha med hellånga stighudar! I lössnö kan även den minsta lilla backe bli en näst intill övermänsklig utmaning om fästet sviker.
3: Ha med dig en rejäl ryggsäck så det är möjligt flytta över en del av packningen från pulkan till ryggen. Svårt att säga hur mycket, men det brukar generellt sett vara lättare att ta sig fram med en del av vikten på ryggen, framför allt i uppförsbacke. Som extra bonus kan man ju ta ryggsäcken istället för pulkan om man vill lämna tältet och ge sig ut på en liten dagstur.
/ Stefan