Jag brukar oftast vandra i Lapplandsfjällen och Norge. För vandringar i norr är det tåg+buss som är ett bra alternativ och lämpliga utgångspunkter man kan nå med kollektiva färdmedel är Abisko, Nikkaluokta, Saltoluokta, Vakkotavaare, Ritsem, Kvikkjokk.
Du fick ett tips om Abisko-Nikkaluokta som kan vara väl tufft på 5-dagar även om du går med lätt packning på stugor. Skall du gå den sträckan föreslår jag att du tar den nästa gång och lägger på 1-2 dagar för att istället gå Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta. En betydligt finare sträcka och du slipper lite av massturismen på Kungsleden mellan Alesjaure-Sälka. Undvik absolut de datum som Fjällräven Classic arrangeras (brukar vara i Augusti varje år, i år 12-19 augusti) om du inte gillar folksamlingar, checkpoints, helikoptrar mm utmed leden.
Ett bra och vackert alternativ på lämpliga 5-dagar där de inte är lika mycket folk är Vakkotavaara-Nikkaluokta (Vakkotavaara-Teusajaure-Kaitumjaure-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta).
Sedan vill jag även rekommendera Padjelantaleden som lämplig första sträcka, den kan du dela upp i två halvor genom att flyga helikopter till/från Staloluokta. Sträckan Kvikkjokk-Staloluokta (82km) är ex lämplig på 5-dagar.
Sträckan Staloluokta-Änonjalme (Ritsem) är lämplig på 4-dagar.
För turer i Norge brukar jag oftast ta bilen då jag bor i Göteborg. Ytterligare ett alternativ som lätt nås kollektivt med ex SJ nattåg är Jämtlandsfjällen.