Fjällvandring i November

Hej!

Jag är ny här på utsidan och med friluftsliv i allmänhet.
Fjällvandring har många gånger kommit på tal, men nu tänkte jag och några kompisar verkligen göra ett försök att komma ut. Än så länge har vi bara spekulerat och eftersom vi i stort sett är noviser inom fjällvandring tar vi gärna emot så många tips som möjligt.
Om detta blir aktuellt så tänkte vi göra det någon gång under vecka 44, dvs. i slutet av oktober och i början av november - 2-3 nätter. Jag har hört att det inte är den bästa tiden att vandra (om man inte avgör det själv ;) ) i fjälltrakter som ligger väldigt långt norrut, Kungsleden t.ex. Men att vandra i sådana trakter vi den tiden på året är heller inget krav. Vi vill nog däremot ändå ha lite fjällkänsla (hur man nu ska tolka det?) och vi har inget emot snö, vilket kanske ändå är en garanti :)

Kom med tips! :D


Mvh Jonatan
 
Snön, den mer permanenta började falla inatt. Så byt ut vandring mot skidåkning så börjar du se möjligheterna och besvären, innan vårskaren är det lössnöspårning som gäller. Lätt packning och bärande skidor underlättar en hel del.... Dagarna är korta och nätterna långa.
//J
 
Senast ändrad:
Fulufjället?

Fulufjället måste dock fortfarande vara snöfritt? Förra året hade ju Sälen snöbrist ända till jul/nyår nån gång.

EDIT: Okej, vandringen ska ju äga rum i slutet av oktober, hur det är i Fulufjället då vet jag inte. Antagligen rätt mörkt och kyligt. :)

Jag skulle nog vänta till sommaren och göra en varmare tur.
 
Senast ändrad:
Tyvärr är ni lite sent ute ...

Om ni alla är helt nybörjare med friluftsliv så är faktiskt mitt (trista) tips att vänta med fjällvandringen till juni 2008 :( . Höst och vinterturer kan vara jättefina, men kräver rätt utrustning, och en hel del erfarenhet. 2-3 dagar i tält i november är ingen liten utflykt och kan lätt urarta till expedition/överlevnadskurs om någonting går fel.

Om ni ändå vill ut i november är mitt förslag är att göra en helgtur någonstans i närheten där ni bor för att testa utrustning och se om detta kan vara någonting för er. Om du talar om var du bor så har folk här på utsidan säkert en bunt med fina platser på lager. Lycka till på turen :)
 
Senast ändrad:
Ähhh...lyssna inte på olyckskorparna. Ge er iväg. Går säkert bra.

Reka läget vad gäller snö strax innan ni ger er av och var beredd på förändringar.

Trevlig tur!
 
Fulufjället måste dock fortfarande vara snöfritt? Förra året hade ju Sälen snöbrist ända till jul/nyår nån gång.
.

Det var ju knappast normala förhållanden förra året ;).

I vanliga fall är det vinter på fjället ända ner i dalarna i november. Tillgången på snö kan variera, på vissa håll ligger det ihopblåst lössnö i djupa drivor med barmark mellan, på andra kan man åka skidor.

Har man erfarenhet av vinterturer i tält kan man såklart knalla upp och lägga sig på ett fjäll under en helg i november. Annars kan det vara läge att testa att tälta i vinterförhållanden innan man ger sig på fjäll - det är trots allt skillnad på att ligga i en skog och att vara exponerad för vind och vinter på ett öppet fjäll.

Bra och rymligt tält rekommenderas, man tillbringar mycket längre tid i tältet under en vintertur på fjället än annars, särskilt när dagarna är så korta som i november. Eftersom snön ofta är lös och rör sig mycket under den tidiga vintern, behövs ett tält som verkligen pallar hård vind - någon möjlighet att gräva ner sig får man knappast under förvintern...Sovsäck som klarar vintertemperaturer och ett bra kök rekommenderas. Rinnande vatten brukar man kunna hitta. Beredskap för skitväder gäller, kan vara smart att röra sig i områden där det finns nödutrymmen/vindskydd.

//J
 
Ähhh...lyssna inte på olyckskorparna. Ge er iväg. Går säkert bra.

Reka läget vad gäller snö strax innan ni ger er av och var beredd på förändringar.

Trevlig tur!

Ungefär så tänker jag också. Jag och kompisen gav oss iväg på en hösttur sista veckan i oktober för ett par år sedan. Vi åkte till Tossåsen för att vandra genom några av "dörrarna". På vägen upp började det snöa - rejält. I Tossåsen hade det hunnit bli dryga halvmetern. Vi pulsade ut ett par kilometer, grävde ner tältet och hade det gott ett par nätter innan vi pulsade tillbaka.
Men det är klart... Vi är vana och har bra utrustning...
HåkanF
 
Tack för era svar! Jag återkommer nog när vi pratat ihop oss lite :) Men troligtvis blir det ingen omfattande fjälltur v44 i alla fall, men kanske vore en tur i närområdet en bra grej för att testa utrustning som ni säger.
Jag bor i Stockholm, Västerort och jag bor inte alls långt ifrån naturreservatet Görväln som man säkert kan finna mycket trivsel i också, där går man ganska ofta på sommaren :)

Mvh Jonatan
 
Tack för era svar! Jag återkommer nog när vi pratat ihop oss lite :) Men troligtvis blir det ingen omfattande fjälltur v44 i alla fall, men kanske vore en tur i närområdet en bra grej för att testa utrustning som ni säger.

Gör det! Åtminstone jag menade inte att avråda från all vandring utom under högsommaren. :)

Det är väldigt bra att göra turer som är lite besvärliga, så att man bygger upp rutin och erfarenhet. Att göra första fjällvandringen i områden och tidpunkter när snöstorm skulle innebära livsfara är kanske inte klokt, men att under "säkra" former testa sina gränser är som sagt nyttigt.
 
Höga Kusten!

Höga Kusten-leden! Hytterna är i stort sett gratis och en dagsmarsch ifrån varandra (i vissa fall vindskydd med eldstad). Bastu på några ställen. Vill ni vara lite äventyrliga, ta med tält och avvik en smula från leden och hitta en fin klippa ut mot havet. Ni kommer inte ha tråkigt, även om det inte är fjäll. Men väl Skandinaviens (?) högsta kustlinje. Gå hela eller delar; om man tröttnar eller får skoskav är det bara att gå västerut tills man hittar en buss (studera kartan bara). Tillräckligt vilt för att det ska vara en upplevelse men inte så långt från civilsationen. Personligen tycker jag norra delen är bäst (från Örnsköldsvik och gå söderut). Flera bussar till Härnösand & Ö-vik varje dag från Stockholm.

Och så är det ju Norrlands-luft... :)

Nu blev jag själv sugen på en liten hösttur !

Edit: 2-3 dagar såg jag nu. Hittar tyvärr inte kartan, men området kring Balesudden är fint (mellan Utby och Köpmanholmen) samt hela Skuleområdet (mellan Köpmanholmen och Docksta ungefär). Kolla med turistbyrån för säkerhets skull om stugorna är olåsta, men jag vill minnas att de är öppna hela året.
 
Senast ändrad:
Min frue og jeg har flere gange vandret i Rondane uge 42. Der er ofte frost. -3 grader om dagen og mellem -6 og -10 om natten. Lidt sne og tåge.

Gunnar
 
Till sommaren skall det definitivt bli fjällvandring, det är jag jättesugen på!
Höga Kusten lät också spännande, det ska jag kolla upp :)

Tack för tipsen! Det var tur att man hittade det här forumet :D

Mvh Jonatan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg