Är man fysiskt aktiv så är tekniken det man behöver lära sig. Har man gjort lumpen har man fått en hel del den vägen.
Det betyder att klara energitillförseln= maten på ett bra sätt. Att hålla sig torr och varm och sova gott på nätterna.
Om man har regnigt och kyligt väder, vilket är ganska vanligt i svenska sommarfjäll, så kan en första tur bli en plåga, som redan påpekats. Man kan alltså vara blöt, trött och kall större delen av tiden. Inget kul.
Det viktigaste tycker jag därför är att man som nybörjare ser till att ha möjligheten att komma under tak, torka prylar och eventuellt köpa mat. Att sova inne torr och varm en natt.
Enklaste sättet är att gå längs leder, antingen som en stugtur, men man behöver inte vara rädd för att tälta om man vet att man har alternativ till hands. Är man orienteringskunnig så kan man kryssa över fjället som man vill, mellan leder etc. Huvudsaken är att man ser till att man hela tiden är max 1 mil (ungefär, jag vet att det finns stugor längs leder där avståndet är större än 2 mil) från en stuga.
Det är på den punkten Sarek är mindre lämplig för den som är ovan. Det är inte så att Sarek är särskilt svårt. Problemet är att man måste vara säker på att kunna klara det som inträffar på plats. Det är genomgående ett antal dagsmarscher till öppna stugor och liknande.
Vad jag menar är väl ungefär att man som ovan bör s a s hålla sig nära reservutgången.
Jörgen