Fjällvandring för 4 nybörjare

Men... om det där med ensamhet kommer högt upp på prioriteringsskalan så är Abisko-Nikkaluokta inte rätt val. I varje fall inte längs Kungsleden.

Tips:
Starta i Katterjåkk och följ leden söderut via Stuor Kärpel och Unna Allakas till Alesjaure. Här kan man sedan välja att följa stigen till Vistasstugan, men om du är det minsta orienteringskunnig skulle jag välja Unna Vistasvaggi (om vädret är bra). Gå sedan västerut mot Nallostugan. Gillar ni nivåskillnader ska ni sedan ta tre-pass-leden till Tarfala. Ett bekvämare sätt är förstås att ta sig till Sälka och sedan den "vanliga" vägen till Kebnekaise och Nikkaluokta.

HåkanF

Tarfala?! Dalen där tält och mätutrustning blåser sönder som höstlöv? Kanske inte nått för 4 oerfarna fjällvandrare?

Tarfala?! Dalen där tält och mätutrustning blåser sönder som höstlöv? Kanske inte nått för 4 oerfarna fjällvandrare?
Grillo, har du varit i Tarfala på sommaren? Varför försöker du skrämmas i så fall?
De beskriver sig själva som hyfsat vältränade. Kan de sedan orientera med hjälp av karta aå är det inga större problem att ta sig dit.
Att skrämma vandrare från Tarfala är onödigt. Busväder som du beskriver KAN inträffa i januari-februari. Aldrig på sommarhalvåret.

HåkanF

Om man vill maximera fjälltiden så är nattåg till Jämtland väldigt smidigt. Man åker från Stockholm runt midnatt och är framme i Enafors eller Vålådalen eller vart man nu vill på morgonen eller tidigt på förmiddagen. Tillbaka brukar det gå tåg på eftermiddagen som kommer till Stockholm tidigt på morgonen.

Jag vet inte riktigt hur busigt väder det kan vara på sommaren men 2009 var det militärövning i början av September. Då hade de orkanstyrka i byarna så ett par tält blåste bort och en del rekryter ville hem till mamma. Jag var själv vid Sylarna då och hade 26 m/s i byarna. Sov inte en sekund den natten men tältet höll och det var en rolig erfarenhet. Hunden våran sov som en stock och valde att inte gå upp för pinkpaus på 12 timmar(!). När jag var ut och säkrade stormlinorna så var jag lite orolig att tältet skulle flyga iväg över fjället med min sambo och hund.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12021719.ab

Grillo, har du varit i Tarfala på sommaren? Varför försöker du skrämmas i så fall?
De beskriver sig själva som hyfsat vältränade. Kan de sedan orientera med hjälp av karta aå är det inga större problem att ta sig dit.
Att skrämma vandrare från Tarfala är onödigt. Busväder som du beskriver KAN inträffa i januari-februari. Aldrig på sommarhalvåret.

HåkanF

Tack så mycket alla för era inlägg. Vi har mer eller mindre bestämt oss för abisko - nikkoloukta då det verkar passa våra kriterier väldigt bra ( vi klarar av lite folk på leden, får gå solovandring nästa gång istället) , även utrustning kommer vara fixat till sommaren då jag fått mina föräldrar att bli intresserade igen, vi delar på det ( minus kläder och skor så klart). Vi siktar också på att gå i mitten av augusti då folk behöver ta ledigt, hur är vädret då? mycket mygg?

Mygg är jättesvårt att förutspå men förra året var det förbannat mycket mygg i norra Jämtland i början av augusti och den 25:e, ripjaktspremiären, inte en enda mygga. Kan bero på att vi hade otur och fick 0-7 plusgrader och regn hela tiden :) Vissa år är det sommarvarmt vid samma tid så det är väldigt olika.

Tack så mycket alla för era inlägg. Vi har mer eller mindre bestämt oss för abisko - nikkoloukta då det verkar passa våra kriterier väldigt bra ( vi klarar av lite folk på leden, får gå solovandring nästa gång istället) , även utrustning kommer vara fixat till sommaren då jag fått mina föräldrar att bli intresserade igen, vi delar på det ( minus kläder och skor så klart). Vi siktar också på att gå i mitten av augusti då folk behöver ta ledigt, hur är vädret då? mycket mygg?

Fin tur

Abisko-Nikkaluokta är en fin tur som är lämplig att börja med faktiskt. Har själv gått den med en kompis som var nybörjare i fjällen. Vi gjorde en dagstur upp på Kebnekaises sydtopp i samband med den turen också. Då gick vi västra leden från Kebnekaises fjällstation. Det blev en lång dag. Vi lämnade tältet nere vid stationen och hade bara dagspackning med lite käk, kök och förstärkningsplagg med oss upp.

Gällande saker man kan köpa i fjällstugor/fjällstationerna så är det dyrt. Ta gärna med så mycket som ni orkar bära själva. Köp resten/komplettera på plats, vilket borde vara lite för en veckotur.

Vi flög till Kiruna, tog tåget till Riksgränsen (eller vad stationen nu heter vid Abisko) och kunde börja vandra kl 15 samma dag. Hemfärden blev buss från Nikkaluokta till Kiruna och därefter flyg till Sthlm. I Kiruna var vi med på två guidade turer. Den ena till Esrange, den andra var någon gruvtur. Intressant. Varför inte se mer av området när man ändå är där? Det var lyckat.

Gällande packning kan jag säga: Ta inte med sådant som du KANSKE behöver. Ta med sådan som du kommer att använda. Min ryggsäck har vägt 22 kg, och jag kommer aldrig mer att ha så tung ryggsäck. Visserligen kanske det var på en 10 dagars tur i Sarek, men ändå. Det går att banta vikten ordentligt.

Nu finns det fjällkartor från http://www.calazo.se/kartor och de är mer vädertåliga. Köp dem hellre än den vanliga fjällkartan.

Det var lite tips...återkom om det är någonting.

/Thomas

Om ni kommer hem och aldrig mer vill ägna er åt fjällvandring på grund av att ni gått i samma dalgång en hel dag så villl jag bara säga att det finns andra ställen som bjuder på mer varierad terräng. Antingen gillar man det eller inte. När det gäller att skrämma nybörjare är det just de som brukar frysa ihjäl på grund av okunskap uppe på fjället. Vad, väder och svåra förhållanden kan tära även på någon med erfarenhet. Man ska aldrig ta vildmarken med en klackspark. I synnerhet inte i fjällterräng. Man är ingen överlevare förrän man kommit till räddning men för det mesta går det ju bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Lowet Fjällvandring för nybörjare. Sommar 09. Tips?! Fjällvandring 13
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg