• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer?

Jo, det går att komma ner i vikt! Om ni inte redan tagit upp det, gå igenom allt med kompisarna, och dela på allt som går att dela på: tvål, tandkräm, sjukvårdsgrejer mm.

Och så kika igen på alla extra kläder. Jag undrar om inte särskilt tjejer tänker för mycket på att vara snygga och rena. Skit i det, under denna vecka! Ta bara typ det ni går och står i. Det går ju, som Nermander skrev, att tvätta.

När man tvättar sig själv är en vanlig disktrasa en jättebra, om än lite liten, handduk!

Sen tar ni väl av alla extra förpackningar från maten? Och bär ingenting som innehåller vatten. Jag är inte så petig med maten, så jag står ut med havregryn länge... men en del bär ju till och med frukt, mjukt bröd, konservburkar och sånt.

Ett sista tips för att slippa släpa på färsk frukt är inte torkad sådan, utan rätt och slätt c-vitamintabletter.

5 kg för ett tremanna (antar jag att det är) är väl inte så himla blodigt? Jämfört med ex. Keron så skiljer det väl 1,5 kg totalt, 0,5 kg per person alltså. Det är inte blytungt direkt.

Nu vet vi ju inte om det väger 5000 g heller eller om det där "ca 5 kg" täl" är en uppskattad vikt. Det kan ju lika gärna vara 4,5 och då skiljer det bara 1 kg mot ett Keron.

Tusen tack för alla tips!

Angående fleecetröjan så kan jag faktiskt välja en lättare sådan, i microfleece. Den är dock tunnare och per definition inte lika varm. Klarar man sig, även om det blir snöstorm? (Eller, det gör man nog faktiskt... se där!)

Sandalerna är ju ett litet dilemma. Förhoppningsvis slipper vi vada, men tänk OM. Det blir nog ett sent och ångestfyllt beslut...

Det är jag som bär medicinen, vi har inte dubbla uppsättnngar (de andra har diskmedel osv istället). Men nog kan vi dela på en tandkrämstub. Den får ryka. Kamera har vi också bara en, nämligen min :).

ma: Tältet är mycket riktigt till låns, och det är egentligen ett fyrmanstält (då vi kunde ha blivit fyra på vandringen) , ett femton år gammalt Hilleberg-tunneltält som fungerar ypperligt fortfarande. Hade gärna valt ett lättare om vi haft tillgång till det, men nu är det bara att gilla läget och försöka strypa vikten övrig utrustning.

//Kristin

Edit: Hoppsan, jag har överskattat tältets vikt! Vägde det precis ensamt och vågen stannar på 4 kg (!). Möjligen väger ryggsäcken kanske lite mer än uppgivna 2,5 kg men nu känner jag att jag verkligen inte kan skylla all min vikt på tungt tält...

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antonia73 Fjällvandring med mens, nåt tips?? Tjejforum 6
Virrhönan Bära hur mycket? Tjejforum 150

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg