Jag har varit sju gånger i Jotunheimen. 1994 gick jag mellan stugor, 2002 med tält. Tre gånger gick jag dit genom SKarvheimen, med början i Myrdal eller Finse (tåg!), de övriga gångerna började eller slutade jag i Breheimen, som är ett klart vildare område. Det finns massor med bilder på http://www.huthyfs.com
Sista gången, 2010, var jag knappt 66 år, så jag kanske inte ska yttra mig om svårigheter. Det är mindre höjdskillnader än i Alperna, men större än i fjällen i övrigt. Det finns en del rätt steniga partier och andra närmast pastorala. De södra delarna besöks inte av så många, och är mycket fina.
Går man med tält (rekommenderas!) och är uppe i god tid slipper man bli nedsprungen, eftersom frukost på stugorna serveras klockan 8.
Jag har förstås aldrig bestigit någon topp eller gått Besseggen.
Har du tips på någon sträcka för den som åker dit första gången? Vi går som sagt med tält så vi är inte beroende av stugor. Prioriterat är såklart en vacker natur, men även att det inte är allt för svårvandrat då jag försöker locka in mina vänner i friluftsliv, inte avskräcka dem Plus att vi gärna vandrar där vi slipper köa på leden, det vill säga att desto färre andra vandrare det är på plats, desto bättre.