Jämtland först. Vet inte om ni tänkt er stugor eller tält. När jag gick 1997 hade jag akuta besvär i höger fot (som senare opererades) och vlde vad jag då trodde var enklast, stugor. Min packning vägde vad en tältpackning skulle väga idag - jag har lärt mig en del. Går ni med tält tror jag det kan löna sig att börja vandringen i Enafors och gå ver Snasahögarna in mot Ulvåtjärn. Annars, det jag minns som finast är Härjångsdalen. Med tält hade jag nog tagit med mig Tjallingdalen och Bunnerfjällen, kanske även Syltjønna på den norska sidan. Etappen mellan Storerik och Neådalshytta är ltie monoton, genom den ständiga utsikten över sjön.
Norge. Fram t o m den 5/8 är det bökigt att ta sig med tåg till Oslo S och väster därom, p g a banarbeten. Reser man norrut, mot Jotunheimen, Breheimen, Rondane, Dovrefjell, etc. byter man tåg i Lillestrøm och slipper eländet med bussar. Jag har gjort två rundturer i Jotunheimen, en stugvandring 7 dagar och en tältvandring, 10 dagar. Etapperna beskrivs på min hemsida
http://www.huthyfs.com (länk från "Detta är mitt liv"). Tältet hjälpte mig att ta ut svängarna.
Jag har varit sju gånger i Jotunheimen: utom rundturerna i samband med Skarvheimen (3 gånger) och Breheimen (2 gånger). Alla turer jag gjort sedan 2001 finns dokumenterade i bilder på hemsidan. Jotunheimen täcks av tre vandringskartor i skala 1:50 000: Jotunheimen Vest, Jotunheimen Aust och Årdal.
Näst efter Jotunheimen skulle jag föreslå Dovrefjell, speciellt om ni har tält. När man stiger av tåget i Kongsvoll är man praktiskt taget uppe på fjället, bara att sätta igång att gå. Trollheimen duger bra till rundturer (täcks av en enda karta i 1:50 000) men åker man dit ska man helst ha bil.