Jag håller med Joanna. Det absolut mest omväxlande området är Abisko/Björkliden. Här följer en mejlkonversation jag haft i detta ämne:
[
Tjenare Håkan,
Har med glädje läst igenom det mesta av dina berättelser om vandringarna i området runt Abisko.
Har så smått börjat ta med barnen (7 och 10 år) till fjällen på lite äventyr.
Förra året var vi tre dagar i kärkevagge och Trollsjön.
I sommar är tanken att vandra 4-5 dagar runt Abisko. Planen är väl i stort att gå:
1. Björkliden-Låktatjokkastugan (Tältplatser, svårighetsgrad)
2. Låktastugan-Latnjavaggi-forskningsstationen (Tälta vid forskningsstationen någonstans, svårighetsgrad)
3. Mot frippes fall eller kårsavaggestugan
* Finns det tältplatser vid eller i närheten av fallet?
* Antar att det är mer tältplatser nere i dalen (lämpligare med barn, svårighetsgrad på dessa alternativa rutter)
4. Mot Abisko
* Följa Kårsavagge eller upp mot Njulla och liften?
* Hur bör man gå mot Njulla på bästa sätt?
Hej!
Vad kul att ha inspirerat till turer i detta område. Extra trevligt att du tar med era barn i så pass tidig ålder på vandringar. Min egen erfarenhet är att om man bara låter barnen bestämma tempo och rastplatser mm, så orkar de gå längre än man förväntar sig och de har roligare på färden.
De fyra delar som du har delat in färden i är mycket olika när det gäller svårighetsgrad rent fysiskt.
Del 1 är i det närmaste 10 km uppför med en höjdskillnad på ca 900 meter. Det är tufft.
Del 2 är ca 6 km i varierad (vacker) fjällterräng. En del upp i början men mycket ner mot slutet.
Del 3 (om jag väljer Frippes fall) är ca 3 km småkuperat
Del 4 ca 7 km småkuperat.
Här följer mitt förslag
Dag 1: Följ stigen från Björkliden upp mot Låktastugan, men gå inte ända fram. Låt barnen bestämma. Här kommer ett litet men... Jag har nämligen aldrig vandrat den där stigen. Jag är däremot övertygad om att det finns skapliga tältplatser. Mitt förslag är att du startar en tråd på Utsidan och frågar. Du kommer att få bra svar - jag lovar. (7 km?)
Dag 2: Gå upp till Låktastugan och ät var sin underbar våffla till lunch. De är magiska. Gå sedan söderut från stugan in i Guoblavaggi. Efter ett par km svänger ni upp - österut, till vänster - upp i det som kallas Harpasset. (Namnet finns inte på kartan.) Precis när ni kommit upp för den branta (men ganska korta) backen ska ni stanna. Uppe till vänster - ca 50-75 m från leden (dåligt markerad) gömmer sig en helt underbar tältplats som jag beskrivit ganska noga i en av mina Abisko-texter (jag tror det är den senaste). DÄR ska ni övernatta. (Ca 6 km)
Dag 3: Fortsätt ner i Latnjavaggi, och följ stigen förbi forskningsstationen. Om vädret är dåligt så följer ni den mycket branta och spännande stigen ner till Kårsavaggestugan. Men gör det bara i nödfall. Vid acceptabelt väder gör ni så här istället: Precis när stigen svänger till höger - över bäcken - så väljer ni att svänga vänster istället och vandrar på sviktande hedar fram till Frippes fall. Då och då under promenaden kan ni leta er fram till kanten och njuta av utsikten ner i Gorsavaggi. Det finns helt fantastiska tältplatser precis ovanför fallet, bara några meter från bäcken. Skickar ni ett foto därifrån till mig så får ni dessutom var sitt diplom. Är det en duschbild ni skickar så får ni diplom av ädlare kvalitet
(Ca 7 km)
Dag 4: Fortsätt österut ovanför dalgången. Gå gärna rakt över Slåttatjåkka och sedan fram till liften. Njut av färden ner. (Ca 7 km fram till liften)
Nej, det är inte ENBART för att få dela ut fyra diplom som jag förespråkar Frippes fall istället för Kårsavaggestugan. Dalgången är framförallt inbjudande från stugan och inåt. Ni kommer att färdas utåt och hamnar efter ett tag i björkskog som inte är speciellt trevlig.
Nå, om ni nu ändå väljer din ursprungliga plan så finns det flera ok tältplatser vid Låktastugan. Strax söder om forskningsstationen i Latnjavagge finns helt underbara möjligheter att tälta. Nere vid Gårsastugan är det värre. Öster om stugan har jag dålig koll, men inåt dalgången har jag tältat en dryg km väster om stugan.
Håkan