Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter)

polarhund; sa:
Satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag såg vad du skrev. Ska 121,5Mhz-frekvensen tas bort år 2008? Samtliga ELT (emergency locator transmitter) är väl inställda på 121,5 eller på 121,5 samt 250Mhz, så det borde komma någon form av info från luftfartsmyndiheterna om att nödfrekvensen ska ändras, eller är det bara jag som har missat att läsa dylik information? Skulle vara väligt tacksam om du hade någon vidare information om frekvensbytet.

Mvh Jesper

Hej Jesper,
hur gick det med kaffet?
kaffee.gif

Angående 121,5 MHz-frekvensen,
antenne03.gif

källan för mina uppgifter var denna sida:
hand08.gif
http://www.kk2.de/epirbs/

Skulle nog vara bra att kunna lite tyska, jag tror inte de hade en engelsk utgåva. Sidan tillhör ett företag som säljer högtekniserad säkerhetsutrustning i stora mängder. Deras uppträdande gjorde ett kompetent och seriöst intryck på mig, dvs att jag inte tror dem sprider skrämselpropaganda.

Men å andra sidan har jag i mitt misstroget bakhuvudet att ett sådant företag måste vara intresserad av att få folk att skaffa nya säkerhetsprylar. Det gäller ju för hela industrin i största allmänhet. En sak som funkar i flera decennier utan att gå sönder är ju rena rama mardrömmen - ur försäljningsstrategisk perspektiv! :)

Utan att gräva och forska systematiskt har jag dock också på andra ställen hittat uppgiften om 121,5 MHz-frekvensens inställning i början av 2009, t.ex. här:
hand07.gif
http://www.globetrotter.de/pdf_kat/469.pdf

Verkar trots mina tvivel så som om någonting ligger i denna historia.

Men du har givetvis rätt i att myndigheterna skulle höra av sig.
Om jag har lite tid över ska jag fortsätta gräva lite grand.

/Georg

VANDRA ENSAM INNEBÄR RISKER

Jo det slutar oftast att jag också går ensam, oftast för att det är enklast och friheten blir störst då. Att hitta någon att gå med är inte alltid så enkelt för allt ska ju stämma. De ska kunna gå vid samma tidpunkt och samma sträcka som man själv tänkt sig. De ska också vara ute lika länge helst. Dessa personer växer inte på trän i ens omgivning. När det gäller säkerheten så blir ensam vandringen givetvis mer riskfull men det gäller ju för övrigt precis allt man gör på egen hand. Det kan gälla segling eller cykling eller vad som helst.
Vid vandring ensam anser jag att man ska hålla sig till ledsystemet vilket jag själv gör. Mobiltelefonen är ofta en god hjälp att skicka hem sms med jämna intervaller med information om var man befinner sig men det är klart att ligger man där skadad och den inte fungerar just då så kan det ju bli till att ligga där och vänta en tid. En gps är en tillgång där kan man ju om man lyckas få kontakt med räddningstjänst eller andra uppge sin exacta position.
När det gäller björn och rovdjur så känner man sig ju ganska utlämnad när man är på fjället med ingenstans att ta vägen och björn i omgivningen. Att det är förbjudet med pepparspray i landet är ju skandal och ingen måtta på överhetens förmynderi. Detta skulle innebära en trygghet för de mest skraja och används flitig både i Alaska och Canada. Nåväl slutligen så kan vi väl instämma alla i att livet i sig självt innebär ett visst risktagande. Ha det.

redösnoj; sa:
...eller en stor färgad tygbit. Allt som avviker från det normala i omgivningen är ett tecken på att någon är där (om någon söker efter en). Därför kan man hänga upp kläder, lämna saker där de inte borde vara med mera. Läste en artikel om detta i lokaltidningen då gubbar i 70- 80årsåldern försvinner med jämna mellanrum.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=108701&avdelning_1=101&avdelning_2=142

Ja de kan man ju förstås, min tanke var att färgen skulle spruta ut över ett ganska stort område. Ett stort tygstycke tar ju en del plats och väger en del och kan blåsa iväg, och dessutom kan de kanske vara knepigt att få ut det om man brutit benet eller värre. Börjar tycka mer å mer att de e en bra idé... Är det knepigt att ta patent...? :)

Re: Termination of 121/243 services

Hej Lukas!

laurentiusweg; sa:

Tack för informationen, nu har vi något att gå efter.

Jag uppskattar korta, koncisa, opyntade inlägg väldigt mycket! Det är verkligen värst med sådana helt onödiga, ganska barnsliga och dessutom fruktansvärt smaklöst kitschiga dekorationer som t.ex. den här:
dollar5.gif

Apropå, hade du hört med industrin hur mycket vi får för det här tuffa lobbyarbetet?

Sorry, Jesper, det är bara att slänga din ELT! Sådant är livet.

Ett fortsatt trevligt nödsändare-köp tillönskas av

/Georg

flugz9.gif

mördarsnigel; sa:
min tanke var att färgen skulle spruta ut över ett ganska stort område. Ett stort tygstycke tar ju en del plats och väger en del och kan blåsa iväg, och dessutom kan de kanske vara knepigt att få ut det om man brutit benet eller värre. Börjar tycka mer å mer att de e en bra idé... Är det knepigt att ta patent...? :)

Nej Anders, det är nog en bra idé!

Men vad tycks om följande metoder:

Asgammetoden
geier.gif

I min gamla indianböcker är det alltid så att när en indian håller på att avsomna där ute i bushen, då närmar sig asgamarna. Vitsen är att asgamarna visar vägen för hjälparna. Tyvärr är asgampopulationen i Sarek ganska gles, men tack vare genetisk manipulation borde det vara möjligt att odla asgamar som klarar sig både i 20 minusgrader och i snöstorm.

Brevduvametoden
vogel4.gif

En till fågelmetod skulle vara att fjällräddningen hyr ut brevduvor. Fördelen med brevduvor är också att man som ensamvandrare har någon att prata med som inte har så många jobbiga synpunkter på vägval, matlagning m.m. och som överhuvudtaget inte förbrukar så värst mycket mat.

Den politiskt okorrekta weapons-of-mass-destruction-metoden
raumschiff03.gif

En liten uppblåsbar kemifabrik av gummi eller annat elastiskt material säkrar storebroderns odelade uppmärksamhet inom en halvtimme. Funkar bombsäkert!!

/Georg

saxaren; sa:
Hmm, det var en intressant hänvisning. Inte bara för storlekens skull, utan också för prisets skull.

Observera den lilla detaljen att man behöver ett abonnemang också. Billigaste de hade på den där sidan var $30 i månaden och då ingick inga samtalsminuter (de kostade $1.99 eller nåt sånt). Verkar mer attraktivt att hyra telefonen då i såna fall.

NMNT mobil!

âr inte en NMT mobil ett litr mer realistiskt alltyernativ... Visserligen ska nätet läggasd ner om några år men det är ju en regionalpolitisk stridsfråga som kan förändras.

Nödbloss kräver ju att man är i ganska civilcerade trakter.-.

Tackar och bockar för bra info!

Tack för länkarna Georg och Lukas!
Nu vet man hur det förhåller sig, visserligen ligger det hela några år fram i tiden men det skadar ju inte vara förberedd :)

Mvh Jesper

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
gittan2 Hej vandrare/fotograf med stav (gärna personligt utf)! Fjällvandring 3
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg