polarhund; sa:Satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag såg vad du skrev. Ska 121,5Mhz-frekvensen tas bort år 2008? Samtliga ELT (emergency locator transmitter) är väl inställda på 121,5 eller på 121,5 samt 250Mhz, så det borde komma någon form av info från luftfartsmyndiheterna om att nödfrekvensen ska ändras, eller är det bara jag som har missat att läsa dylik information? Skulle vara väligt tacksam om du hade någon vidare information om frekvensbytet.
Mvh Jesper
Hej Jesper,
hur gick det med kaffet?
Angående 121,5 MHz-frekvensen,
källan för mina uppgifter var denna sida:
Skulle nog vara bra att kunna lite tyska, jag tror inte de hade en engelsk utgåva. Sidan tillhör ett företag som säljer högtekniserad säkerhetsutrustning i stora mängder. Deras uppträdande gjorde ett kompetent och seriöst intryck på mig, dvs att jag inte tror dem sprider skrämselpropaganda.
Men å andra sidan har jag i mitt misstroget bakhuvudet att ett sådant företag måste vara intresserad av att få folk att skaffa nya säkerhetsprylar. Det gäller ju för hela industrin i största allmänhet. En sak som funkar i flera decennier utan att gå sönder är ju rena rama mardrömmen - ur försäljningsstrategisk perspektiv!
Utan att gräva och forska systematiskt har jag dock också på andra ställen hittat uppgiften om 121,5 MHz-frekvensens inställning i början av 2009, t.ex. här:
Verkar trots mina tvivel så som om någonting ligger i denna historia.
Men du har givetvis rätt i att myndigheterna skulle höra av sig.
Om jag har lite tid över ska jag fortsätta gräva lite grand.
/Georg