fjällturutrustning

upp och ner samt platt

hej och tack.

jag skall åka mest uppför. ganska mycket platt och lite nedför. Men kanske mer nerför med åren.
Utanför pisten. kanske smyger jag in i pisten för att "öva".

så ser det ut. om det hjälper.
/h

Hejsan!

Om man vill ha en bindning med utlösningsfunktion, så att man inte fastnar, finns det så vitt jag vet bara två system på marknaden. Det ena alternativet är randonne/slalom bindning och det andra är den nya New Telemark Norm (NTN) bindningen.
/ Stefan

Det finns fler alternativ. Voilé CRB och 7tm. Dessutom finns flera randoné varianter, Dynafit är bäst om man bara ska tura.

NTN är för klumpig att användas på tur, dessutom löser dom inte ut speciellt bra. Det är i så fall bättre att använda vanliga 75 mm NN pjäxor (t.ex Scarpa t4 eller några läderpjäxor) tillsammans med Voilé 3-pin CRB-bindningar och plocka av wiren. Detta är väldigt stadiga bindningar som pallar utförsåkning utan problem, men kanske lite väl klumpigt om man bara ska hasa fram på platten.
Själv skulle jag nog välja valig 3-pin eller en enkel kabelbindning för turåkning, Chili är aldeles för hård i fjädrarna och jobbig att gå med. Mina egna tur-telemark är ett par 15 år gamla Tua med 3-pin bindingar. Skitskoj i lättare backar, lite mer utmaning än mina modernare utförs skidor.
BC-bindningar skulle jag inte välja om jag skulle åka något utför. Dom har dålig stabilitet så fort man lyfter hälen, det blir tvunget att åka vanlig paralellsväng. I Norge verkar fler tura på 75 mm NN än i Sverige, kanske för att dom oftare kör utför på turskidorna.
Om du mest ska gå topptur så ska du köpa ett par bindningar med Tour-mode, t.ex Voilé Switchback, BD O1 eller 7 TM power tour.

CRB, 75 mm med utlösningsfunktion:
HWCRB3PIN07_fl.jpg

Senast ändrad:
.Försökte definera vad jag är ut efter: läderpjäxor och lätta utlössningsbara bindningar och skidor som klarar det mästa. Kombinationen kanske inte finns än? Jag skulle vilja åka från Storsnasen till Sylarna och sen ta på stighudar, gå upp och åker ner, utan att byta utrustning :) Jag behöver iaf inte skidor som kan gå i spår.

Skidor: Åsnes Nansen
Bindningar: Voilé CRB 3-pin Hardwire, eventuellt med wiren avplockad.
Pjäxor: Scarpa T4 eller Garmont Excursion

Då ska du köpa två olika utrustningar en tur utrustning med typ Fischer Europa 99 skidor med Rottefella BCX binding och BCX pjäxor. Sen får du nog skaffa dig en topptursutrustning. Om det ska vara en alpin toppturs utrustning (ranodeé) eller en telemarksutrustning. Bör du nog fundera både en och två gånger på. Du kommer aldrig hitta en utrustning du kan både gå på platten med, gå på toppturer och sen fuska med i pisten. Googla efter butiker som säljer topptursutrustning så kan dom hjälpa dig att hitta rätt. Platt tursutrustning hittar du flesta stora kedjorna.

JH

Jodå, man kan fixa allt det där med ett par Nansen. För 15 år sedan var det inget konstigt med att åka med såna i pisten, gå på tur eller fräsa ner från Isfallsglaciären eller Sylarna. Jag har själv både gått till och åkt utför Sylarna på ett par såna.

På senare år verkar det som att man måste ha så jäkla extrema grejor bara för att åka nedför enkla backar. Visst, man kan släpa upp jättebreda skidor med Fritshi-bindningar uppför Getryggen, men kan man åka skidor går det aldeles utmärkt att ta sig nerför med ett par 205 långa Tua från -89 med råttfällor också.

Det har gått troll i prylarna på bekostnad av verksamheten och glädjen!
Vill du gå på lössnö behöver du inga kanter och vill du åka i pistad backe blir det roligare med kanter.
Roligt kan man ha med det mesta men ändamålsenliga grejor gör det än roligare.......
Ospårat och höstsnö samt 25 kg på ryggen kräver långa, breda skidor om du vill gå högt på snön.....
Glöm inte att stavarna skall ha stora trugor oxså..........Vallningsfria belags ljud vid nerförhasning stör många med mig.
Go och rolig tur tillönskas

Tack.

Jodå, man kan fixa allt det där med ett par Nansen. För 15 år sedan var det inget konstigt med att åka med såna i pisten, gå på tur eller fräsa ner från Isfallsglaciären eller Sylarna. Jag har själv både gått till och åkt utför Sylarna på ett par såna.

På senare år verkar det som att man måste ha så jäkla extrema grejor bara för att åka nedför enkla backar. Visst, man kan släpa upp jättebreda skidor med Fritshi-bindningar uppför Getryggen, men kan man åka skidor går det aldeles utmärkt att ta sig nerför med ett par 205 långa Tua från -89 med råttfällor också.

Det var nåt sånt jag ville höra. Tillbaka till framtiden.

Om pengarna finns så kan jag ju komplettera i framtiden. Alltså i tiden som ligger framåt i tiden.

Allt gott / Hannes

Tegsnäsare med kabelbindning och Lundhags Alaska.....
Utförsåkningen ges en extra dimension eftersom man är livrädd hela tiden!
Men det går!

Det är väl ingen optimal lösning om man ska åka utför eller på skrå när det är hårdpackad snö men under enklare förhållanden funkar det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg