Hej,
Jag känner till tre typer av turskidbindningar: Kabel, metallpinne och 3-håls råttfälla. Många tycks föredrar kabel för expeditionsbruk eftersom den är hållbar och lätt att byta och laga. Ser man sig omkring vid fjällstugorna en vårvinterdag så dominerar dock metallpinnarna (bygelbindning).
Själv fastnade jag för detta alternativ. Pjäxorna är oftast hyfsat lätta och bekväma att gå i, man kan alternera med långfärdsskridskor och åkningen blir hyfsat lik vanlig längdåkning (jag tycker kabel känns väldigt annorlunda). Bygelbindningen bygger på att skon har en metallpinne i eller under tån, som hakar i bindningen på skidan. Nackdelarna är att den (i mitt tycke) är mindre vridstabil än kabelbindningen, alltså inget höjdaralternativ för mer avancerad utförsåkning, samt att om pinnen går sönder så är det svårt att laga på ett vettigt sätt.
De två stora systemen för bygelbindning är Salomon SNS-BC (back country) och Rottefella BC. De båda systemen är inte kompatibla, dvs du kan inte sätta en salomonsko i en rottefellabindning. Jag har fått känslan att Rottefella BC är mer populär bland svenskar och norrmän, att döma av vad som brukar stå utanför fjällstugorna. Det viktiga är inte vilket system du väljer, utan att hitta de pjäxor inom respektive system som passar dina behov. Det finna både höga och låga, styva och mindre styva, vattentäta och icke-vattentäta pjäxor för båda systemen. Och så förstås att du köper rätt bindning till skon!
Exempel på Salomon BC-sko:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=sz_75571&k_id=0802&hot=0
Exempel på sko till Rottefella BC:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ak_75566&k_id=0802&hot=0
Av skidor så finns det en uppsjö. Börja med att fundera på hur breda och styva de ska vara (dvs vad du ska ha dem till) samt hur mycket stålkant du vill ha. Ska du åka på skare i kuperad terräng (=fjällen) så skulle jag rekommendera hel stålkant. Håller du dig till skoterspår och mindre kuperat så går det fint med vanliga löparskidor. Min erfarenhet är att inte ens breda turskidor (Fischer E109) bär i lössnö; då måste man ha skogsskidor motsv Tegsnäs eller Vita Blixten. Eller så håller man sig i tältet om det vräker ned snö (man ser ju ändå ingenting).
Mitt förslag, om du vill ha ett verkligt standardpaket, är t ex
Pjäxa: Alpina BC 1600 (styv, halvhög, vattentät)
Bindning: Rottefella BC
Skida: Åsnes Rago/Nansen eller Fischer E99 (E109 är ett alt om man gillar breda skidor)
Ska du ha mer expeditionsorienterad utrustning så kanske ett par E109 med kabelbindning (NATO) och skinn- eller plastpjäxa med löstagbar innersko är bättre, men jag uppfattade dig inte riktigt så.
Vissa av Åsnesskidorna har korta clip-in-stighudar (motsv kickerskins med fast binding) som sätts under fästzonen, verkar grymt praktiskt.
Nu får nån annan ta vid och rätta mina misstag.