Fjälltur för nybörjare!

Gå...

Hej,

skulle tro att du kommer att få en bra tur även om du väljer en enklare sträckning än jo-jo-leden på din första tur.

Du kan inte räkna med att kunna gå 3-4 mil varje dag som du skrev, det är fullständigt orealistiskt. Räkna med ca 15-20 km om du går på en led/stig och slipper vada eller gå längre sträckor i stenskravel. Det kommer att räcka, jag lovar :). Om du är i bra form och inte bär så tungt så kommer du några km längre men varför stressa? Använd den extra tiden för att
t ex koka kaffe på en liten eld istället, garanterat njutbart.

I brant och stenig terräng utan led får du vara glad om du tar dig 5-15 km på en dag med full packning (tänker nu på jo-jo-leden). Man kan gå snabbare men då måste man vara så erfaren att man vet vad man gör, något som är svårt att veta första gången man gör det :).

Ut och njut,

J.
 
Välj något annat!

Om du vill ha fartfylld, tung och krävande tur. Varför inte gå upp och ner för Hallandsåsen längs E6:an.

Lugna ner dig och lämna stressen
borta från våra fjäll.

/Christian
 
Re: Re: Tecken i tiden

oeriksson; sa:
... Samtidigt förstår jag om vissa vill se det som en strapatsresa istället och efteråt känna sig nöjd över att man klarade av så mycket som man gjorde. Det finns en tjusning i det också. ...

Jo, det är säkert ett tecken i tiden, men ska man göra en "strapatsgrej" så ska man nog ha lite erfarenhet av grejen först. Annars tar man nog väl stora risker. Har han sällskap så riskerar han även deras säkerhet.

/Borka
 
Jag tror att ni missförstått mig litegrann...
Som jag sa är jag nybörjare inom området, men ändå en van friluftsmänniska!
Att genomföra en vandring är inte några problem, vad jag efterlyste var bara ett bra ställe att utföra det på som är jobbigt så att jag får svettas lite...
Jag tror nog faktiskt att det blir den turen runt keb som ngn föreslog! Låter ju helt underbart!
Och så har jag inga orealistiska föreställningar engående hur långt jag kan gå per dag! Det som jag skrev var formulerat som en fråga och skall oxå betraktas som en sådan, jag har bara tidigare marcherat med tun packning i lumpen och då gick vi 1 mil på 2 timmar och kunde hålla det tempot ett bra tag! Sedan förstår oxå jag att detta inte gäller i starkt kuperad terräng med löstunderlag osv...

Jaja hoppas ni förstår mig bättre nu!

Tack för alla fina förslag på möjliga leder!
 
Åt andra hållet?

Jag undrar om det inte är bättre att gå åt andra hållet. På så sätt så kan Kebnekaise bli ett slutmål att se fram emot. Så tänkte iallafall jag innan jag själv gick Nikkaluokta - Vistasvagge - Unna Räita - Sälka - Singi - Keb för ett par år sedan. Som avslutning så gick jag till Nikkaluokta längs den alternativa vägen längs Tjeuralako. Det är i mina ögon klart mer givande än den vanliga "autostradan" och kanske speciellt om man går åt andra hållet, dvs. mot Kebnekaise. :)

Unna Räitavagge kanske kan vara ett alternativ då den är jobbigare att gå än Stuor Räitavagge - om ni nu vill ha det litet tyngre... ;)
Passa er för kvicksand nedanför Pyramiden bara!
 
Och det gör man

Som svar på kvicksanden nedanför pyramiden kan jag tala om att den hamnar man i om man tar höjd för tidigt när man kommer från Vistasvagge.
Gör man det blir det jobbigt som Christian skriver.
Om Ni går där så håll mot dalbotten i väster mot klippväggen och gå rakt upp i den södra branten istället för att ta höjd tidigt.


Mvh Björn
 
Been there, done that...

Jag kan berätta att det framförallt var läskigt. Jag tog höjd för tidigt och klafsade på i godan ro i leran och noterade ingen märkbar förändring av markförhållandena innan jag satte foten där...

Någon sekund senare fick jag kasta mig handlöst över till fast mark! I det ögonblicket hade jag viss nytta av min vandrarstav. :)
Undrar just vad jag hade för puls när detta hände...
 
Kungsleden

Underbart att läsa alla inlägg om turförslag till Jonas som är förstagångare! Det visar hur mycket alla som gjort inläggen "brinner" för fjällvärlden och att vi är många som delar det intresset!

Självklart måste ju även jag komma med ett turförslag: Kungsleden; Starta i Abisko och gå ned till Kvikkjokk. Helt otroliga vyer och varierande terräng att gå i. Allt från kalfjäll till branta fjällryggar. Jag gick den turen förra sommaren och det tog mig 7 dagar. Det är ca 17 mil och du får gå i snitt 2.5 mil om dagen. Det tar lite tid men det finns ju inte så mycket annat att göra!!

Om du vill läsa om det kan du gå in på min hemsida; http://www.angelfire.com/country/fjallen/kungsleden_2001.html
Där finns både färdberättelse och bilder!

Hoppas du får en trevlig tur i sommar och att du får njuta mycket!
Mvh
Åse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
mstrandbo Nybörjartips fjälltur Fjällvandring 3
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Markus80 Fjälltur med 2-3 övernattninger Fjällvandring 0
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
ulf_67 Logistik för fjälltur Fjällvandring 10
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
Wikinggirl Vill du hänga med på fjälltur i Funäsdalen? Fjällvandring 9
magbe238 Fiska på fjälltur? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Akut! Fjälltur i Dalarna? Fjällvandring 7
migael Grundstens På fjälltur Fjällvandring 2
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
LuisFigo Fjälltur i Norge Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.