Fjällstugstur

Jag tänkte ta mig upp till fjällen i slutet av sommaren och undrar om någon har något tips på vart jag ska styra kosan. Jag hade tänkt mig att vara ute ungefär en vecka, och funderar också på om det skulle gå att bo i fjällstugor under den här tiden. Några förslag?

Padjelantaleden är fin. Ritsem-Vaisaluokta-Staloluokta (4 dagar) och sedan helikopter tillbaka till civilisationen om du nu inte vill fortsätta leden till Kvikkjokk (4 dagar).
Och så finns ju alltid den klassiska turen Abisko-Nikkaluokta.
Eller Saltoluokta-Kvikkjokk med en extra dag i Aktse för en tur till Skierfes topp.

http://www.fjallen.nu

/Ulf

Mina "favoriter"

Om man kollar på din profil anser du dig vara grön så mina absoluta favoriter som Sarek, västra Padejelanta får tyvärr falla bort. Men det finns som bekant en mycket stor mängd fina leder i den Svenska fjällkedjan där man kan bo i stuga.

Några turförslag som jag skulle rekkomendera är:

1. Kungsleden Abisko - Nikkaloukta. c:a 6-8 dagar.
2. Padjelantaleden Ritsem - Kvikkjokk. c:a 8-10 dagar.
3. Kungsleden Vakkotavare - Nikkaloukta. c:a 4-6 dagar.
4. Jämtlandsfjällen: Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Blåhammaren-Storuvån. 5-7 dagar.
5: Jämtlandsfjällen: Tossåsen-Lunndörren-Vålåvalen-Stensdalen-Gåsen-Sylarna-Storulån. 6-8 dagar.

/ Stefan

Tack för förslagen! Abisko och ner efter Kungsleden vore en alldeles perfekt tur, då jag inte vandrat där tidigare, men sista veckan i juli arrangeras Fjällräven Classic där. Nog för att det kan vara trevligt med sällskap men jag tror det kan bli väl trångt där då..;) De både turerna i Jämtlandsfjällen ska jag kolla upp med mitt vandringssällskap!

Färre folk på 5:an.

Hej igen.

Om ni vill vara relativt ensamma är turförslag 5 mycket bättre än 4:an i Jämtlandsfjällen. Framför allt brukar det vara ganska packat med folk i Sylarna. Jag skulle nog tro att runt hälften av alla som går i Jämtlandsfjällen går antingen Sylarna tur och retur eller Jämttriangeln, dvs Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån.

/ Stefan

Abisko - Nikka

En alternativ väg mellan destinationerna är att starta i Abisko svänga vänster efter ett par mil och göra vandringen genom mårmamassivet till Visttasdalen och därifrån ner till Nikka. Vill man vandra förbi Kebne kan gå den längre vägen via Nallo eller över Tarfala.

Jag tänkte själv gå kungsleden veckan då Fjällrävenracet går av stapeln och kommer därför göra vandringen tidigare än planerat.

Roine Vestman

Gäst
Ammarnas - Hemavan

Far man komma med ett annat alternativ? Ammarnas - Hemavan. Det ar fem dagars vandring och fantastiskt vackert anda fran Viterskalsstugan och forbi Tarnasjoarna. Generellt sett ar det inte heller lika "hart trafikerat" som ovriga delar av Kungsleden ar min erfarenhet. Det finns stugor utspridda for lagom langa dagsetapper.

Roine

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg