Fjällstav

Två stavar vid vandring

Baserat på min erfarenhet är två stavar är att föredra vare sig vid lätt terräng, stenskravel eller vad. Just vid vad ger dubbla stavar möjligheten att alltid ha stöd med den ena i botten vid vad av strömmande vatten medan man flyttar den andra staven eller känner sig fram på botten innan man flyttar fötterna (alltid stöd på tre punkter).
Jag har gått med två stavar de senaste 20 åren och tycker att det är mycket bra. Förutom fördelarna som Smux nämner så får man dessutom ytterligare muskelgrupper (armar o axlar) som hjälper till i uppförsbackarna samt något att bromsa med när det är brant utför. Någon berättade att man räknar med ytterligare 20% i "ork" när man går med stavar.

Jag har tidigare genom åren alltid vandrat med en stav av typ björkslana ("Gandalfstav"), men de sista åren med två ställbara vandringsstavar. Baserat på min erfarenhet är två stavar är att föredra vare sig vid lätt terräng, stenskravel eller vad. Just vid vad ger dubbla stavar möjligheten att alltid ha stöd med den ena i botten vid vad av strömmande vatten medan man flyttar den andra staven eller känner sig fram på botten innan man flyttar fötterna (alltid stöd på tre punkter).

Ytterligae en fördel är att jag personligen får en bättre hållning med två stavar, dvs en mer upprätt gång med tyngre ryggsäck vilket ger bättre avlastning mot höfterna.
Jag har också gått över till två stavar, men det beror på stigande ålder och tynande ork. Då är två stavar att föredra. Men... jag avstår numera från avancerade vad.

b2143f03efd2458b91529fe11134e94b.jpg

HåkanF

Tyckte jag kände igen platsen från sommarens tur. Efter att ha varit ute och känt på strömfåran på den platsen som jag tror din bild visar valde vi att vada strax nerströms där huvudfåran delade sig med en liten sandö i mitten, inte minst för att få tillbaka känseln i benen innan vi tog oss an huvudfåran.

Har testat gå med 1 och 2 teleskopstavar samt old-school trästav av sälg(?). Även om teleskopstavar har sin charm så är de inte särskilt hållbara och svåra att kontrollera i strömmande vatten eftersom man håller så långt upp på dom. Min upplevelse är att telestavar snarare är ett stöd än en säker punkt att luta sig mot. En stabil trästör kan du däremot luta dig mot (läs "hänga på") och kontrollera med båda händerna för att styra den precis dit du vill vid svåra vad. Dessutom så är de helt gratis, biologiskt nedbrytbara och kan bytas ut varje säsong.

Vad skall man ha för längd på stavar som skall användas på fjället ofta utanför spåren.
Kommer nog mest vara i skogsterräng.
Jag är 175 lång.

Jag är ungefär av samma längd. Turar en del alpint med randonnéeutrustning men även "vanligt" plattturande med vanlig turutrustning. Använder också stavar för vandring.

Jag varierar en del beroende på om jag går brant uppför (kortare) eller om det är lössnö (längre). Jag brukar ha 135 cm som utgångspunkt och varierar upp eller ned därifrån. För utförsåkning så kör jag på 125-130 cm, vilket är en "typisk" alpinstavlängd för min längd.

Har några olika teleskopstavar; för lössnöförhållanden eller längre turer använder jag ett par rejäla Gipron med stora trugor. De är inte dom lättaste men går att göra långa (och ffa är stabila runt 140 cm som jag använder som max typ).
http://www.northstar.se/gipron-155cm-flic-lock-turstav

Har ett Dynafit i kolfiber också men då dom är snordyra och jag kört av en, så vågar jag inte använda dom på längre turer, men smidiga på korta turer och jag använder dom ibland för vandring. Lätta.

Har ett par gamla Black Diamond också som jag vandrat mycket med. Pålitliga och stabila.

Använder typ samma längder för vandring ca 130-135 cm. Föredrar absolut teleskopstavar framför stör vid vandring inklusive vad då jag alltid har "trepunktsfäste" och kan sondera. Tunna stavar tar mindre ström än en träkäpp också, men det verkar ju vara en smakfråga.

Har ett par Black Diamond Traverse modell lång som egentligen är skidstavar men som jag använder som vandringsstavar (trugor följde med men har inte satt på dem). De har flicklock, går att fälla ut till 155cm men går inte att fälla ihop så mycket (105cm). Måste säga att jag är grymt imponerad av deras hållfasthet, har misshandlat dem rejält men de lever fortfaramde, Brukar bl.a. köra ner en stav rejält i backen för varje steg jag tar på myrar för stt sondera bärigheten (och jag springer mycket på myrar när jag jobbar). Inga problem att hänga med hela tyngden på dem heller, fungerar bra att vada med.

Har ett par Black Diamond Traverse modell lång som egentligen är skidstavar men som jag använder som vandringsstavar (trugor följde med men har inte satt på dem). De har flicklock, går att fälla ut till 155cm men går inte att fälla ihop så mycket (105cm). Måste säga att jag är grymt imponerad av deras hållfasthet, har misshandlat dem rejält men de lever fortfaramde, Brukar bl.a. köra ner en stav rejält i backen för varje steg jag tar på myrar för stt sondera bärigheten (och jag springer mycket på myrar när jag jobbar). Inga problem att hänga med hela tyngden på dem heller, fungerar bra att vada med.

Bra tips! Efter mil i brant blockterräng värdesätter jag hållbarhet högt. Att de inte går att fälla ihop så mkt gör väl att de har dubbel tjocklek på större delen?

Bra tips! Efter mil i brant blockterräng värdesätter jag hållbarhet högt. Att de inte går att fälla ihop så mkt gör väl att de har dubbel tjocklek på större delen?
De har bara ett lås vardera (där det går att justera längden) istället för två som är det vanliga på vandrarstavar, så jo jag antar att de därför också är grövre något längre ner. Men eftersom jag sällan har dem utfällda i sin fulla längd (det har jag nog bara när jag vadar) så blir de antagligen lite stabilare av denna anledning också.

Förutom att man kan känna sig som en skogsmullemupp med trästavar så är en fördel att man har en rätt lång stav till många syften. De är hyggligt lätta och man behöver inte justera längden. Så ruttnar man på att ställa om stavarna kan man prova trästav där du bara flyttar händerna för att anpassa längden. Det är iaf något jag gillar. Ett minus kan för vissa vara att du inte har stöd av remmen som brukar finnas på köptastavar. Fast vill man går det ju att fixa en rem som kan flyttas med vid nytt grepp.

Sen ser man kanske modernare och mer tekniskt sett med i matchen ut om man har ställbara stavar, som också går att fälla ihop och packa undan lättare. Med träkäppen kan man misstas för bakåtsträvare och flummare :) Träkäppen väger troligen mer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg