Jag skulle vilja köpa skidor men frågan är vilka.
Jag bor i skåne och kommer nog inte resa upp till fjällen och åka skidor särskilt ofta men jag skulle verkligen vilja!
Fungerar det att vandra i fjällen med de smalaste skidorna 55 för att samtidigt kunna åka i spår med dem om man skulle vilja? Eller är det bättre att välja bredare skidor. Det kanske inte blir bra åt något håll om man köper något mitt emellan längdskidor och fjällskidor?
Hur breda kan skidorna vara så att man samtidigt kan åka i spår med dem?
Eller det kanske är bäst att köpa längdskidor för att sedan hyra de få gånger man vill åka på fjället?
Är det stor skillnad om man skulle åka fjällskidor ihop med andra som åker längdskidor, om man tänker att de med längdskidor är ganska så nybörjare och att jag också är det?
Tack för hjälpen!
Hej !
klassisk skidutrustning typ vasalopp är väldigt lätt. Skidorna är smala och mycket lätta. Turskidor finns i alla varianter. Ett mellanting som kan vara värt att fundera över är Madshus Voss som är lite bredare än ett par klassiska skidor men smalare än trad. turskidor. Dessa har stålkanter under spannet för skrågång och isföre. Samtidigt är de tillräckligt smala för att gå ner i ett par preparerade spår. För nybörjare på skidor är det ett litet dilemma vad man ska välja. vill du lära dig en bra klassisk teknik bör du välja den lättaste utrustning du kan hitta. Räcker det med att du tar dig fram hjälpligt genom att diagonala och inte har några ambitioner att kapa tider i spåret blir madshusskidan bra. Den är också bra tillsammans med en stabil pjäxa som exempelvis Salomons X-ADV. Dessa kommer också att vara förlåtande och ge stabilitet i inlärningen om man nu är helt novis på skidåkning. Lycka till!