Fjällresa i sommar

Hej!

I sommar bär det ut i naturen och jag och några vänner håller på att planera en friluftsresa. Tanken är att vi ska bila hela vägen norrut från Stockholm, upp till de nordligaste delarna av Sverige, vidare till lofoten och sen köra genom norge hem till stockholm igen. Tanken med resan är att vi skall bo mycket i tält och laga så mycket mat som möjligt med stormkök. Ingen av oss har någon vidare fiskevana men vi vill väldigt gärna fiska mycket och därmed bli lite självförsörjande om man säger så.

Vi är dock osäkra om vilka platser vi skall besöka. Vi har tidigare varit i Abisko vilket var väldigt lyckat men vi vill nog inte åka dit igen. Hur är ex treriksröset? Vad finns det för andra bra ställen i norra sverige? Sen vore det också väldigt uppskattat med lite tips om fiske, bra fiskeställen osv. Vi är som sagt helt blanka på det här med fiske.

Mvh Felix

Bra ställen i norra Sverige? Tja, hela Norrland och i synnerhet Västjämtland :p Oslagbar natur, fina fjäll, stora områden med både ledad och oledad terräng, och just det, vattendrag för fiske har vi också!

Bra ställen i norra Sverige? Tja, hela Norrland och i synnerhet Västjämtland :p Oslagbar natur, fina fjäll, stora områden med både ledad och oledad terräng, och just det, vattendrag för fiske har vi också!

Jovisst vet jag att det finns massa fina ställen men har du några bra konkreta förslag?

Jovisst vet jag att det finns massa fina ställen men har du några bra konkreta förslag?

Javisst. I västra Jämtland finns några mycket populära områden för vandring. Föredrar du leder som många gör så kan du förslagsvis röra dig i områdena i närheten av Sylarna, Snasahögarna med mera. Letar du efter mindre besökta och oledade områden så finns Bunnerfjällen och Skäckerfjällen. Där skulle jag tro att det finns bra områden för fiske. Jag förutsätter att ni själva gör efterforskningar angående fiskekort och annat. Du får väl räkna med lite invävd lokalpatriotism då du läser detta men faktum är att det är rätt populära och välbesökta områden :)

Lycka till med planeringen och resan!

Wessén

Tack för tipsen allihopa!

Joakim: Jag väntar spänt på att få läsa din story =)

Vet någon dessutom var man kan få tag på takbur till bilen? Typ som ett stort takräcke med låga väggar, tror också att man brukar kalla det för safaribur.

Men?

varför i all världen måste man åka bil?? kan man inte ta tåget till narvik...lofoten är enkelt att komma till den vägen...och sen båt...man kanske kan offra lite ställen off för att kunna åka miljövänligt också? eller...var jag elak nu?
kraaaaam anna

Tack för tipsen allihopa!

Vet någon dessutom var man kan få tag på takbur till bilen? Typ som ett stort takräcke med låga väggar, tror också att man brukar kalla det för safaribur.

Google ger
www.expeditionstore.se
www.samsafari.se
www.4x4shop.se
men jag antar att det beror på vad ni har för bil.

Ang. fiske så måste ni bestämma vilken väg ni ska köra, sedan fråga om fiskevatten.
(Om jag antar att ni kör E4 upp så passerar ni exempelvis Byskeälven, Torneälven. Ska ni till Treriksröset så följer vägen på finska sidan Muoino älv som innehåller fina forsar.)

/M

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg