Fjällrävens dunpriser

Jag är väl införstådd i statussymbolik och värdet i detta och det gäller ju i högre grad för jackor än för sovsäckar. Personligen uppfattar jag dock inte Fjällräven som någon direkt statussymbol utan snarare som ett ganska medelmåttigt märke, men förstår att det uppfattas annorlunda i andra grupper. För min egen del så påverkades dock min uppfattning av varumärket Fjällräven negativt när jag såg prissättningen och därför började jag fundera på vilken marknadsstrategi Fjällräven har. För naturligtvis har de en strategi för vilka målgrupper de vill appellera och det känns som de vill röra sig åt Peak-hållet. När det gäller kläder så kan jag tänka mig att det fungerar eftersom statussymboler har en rätt stor betydelse i vissa grupper. När det gäller sovsäckar så tror jag det är så i en betydligt mindre grad och i premiumsegmentet befinner sig inte Fjällräven och därför blir det så märkligt när man tar en medioker sovsäck och sätter ett fantasipris på den och för mig personligen så gör det att min trovärdighet för Fjällräven minskar.
 
Jo, jag är själv varumärkseskonsult och reklamkreatör och jag erkänner villigt att jag inte begriper mig på Fjällrävens varumärkesstrategi. För mig känns det bara som om de vill vara många saker samtidigt. Det funkar sällan speciellt bra.
 
Här i Tyskland är Fjällräven ett statusmärke.
Mina kollegor undra mycket över varför jag inte har FR-kläder inifrån o ut.

Det är nog inga problem för FR att ta ut fantasipriser på vissa "extrema" produkter här.
MedelSchmidt ränner ju omkring i Jack Wolfskin som inte heller är billigt och absolut inte särskilt bra, iallfall inte för dom pengarna.

Att komma i FR dunjacka på julmarknaden här är i klass med värsta CG-jackan på Stureplan :)
 
Jag köper statusargumentet för jackorna även om jag inte riktigt förstår det.

Men sovsäcken "PAK" förstår jag inte alls. OM det hade varit en sovsäck som kunnat matcha t ex Western Mountaineering eller Marmots toppmodeller, dvs haft 850+ dun, varit riktigt lätt i förhållande till komforttemperatur etc så hade det varit mindre oförklarligt att den kostar runt 2500 kr mer än t ex en WM Antelope (även om det också känts "för mycket"). Men nu är det ju en rätt medelmåttig säck; 2500-3000 kronor är den kanske "värd" men inte 7000.. Och när det gäller sovsäckar så tror jag att statussymboliken är av mindre betydelse och bland de som har åtminstone lite koll på sovsäcksmarknaden är inte Fjällräven heller ett premiummärke (däremot kanske det anses så hos medel-Svensson eller medel-Schmidt?).

Håller med lillspöket om att det känns som de inte riktigt vet vilket ben de ska stå på.
 
Fjällräven cred

Har precis flyttat tillbaka till Sverige från Glasgow. Fjällräven har hög status utomlands. Jag har sett t ex sett flera musiker och konstnärer i gamla Grönlandsjackan (en del tar bort märket). Urban Outfitters http://redirect.urbanoutfitters.com/urban/user/site_preference.jsp?originalURL=/& sålde Kånken och Grönlandsjackan. Det enda friluftsmärket jag sett i den butiken.
Marmot etc etc har cred bland friluftsmänniskor. Fjällräven är poppis i städer. I Sverige är det en annan sak. I Sverige är det kanske inte så tufft om en vuxen person springer runt med en kånken. Det är för etablerat här. Men i USA och UK är Fjällräven coolt som attans.

(Liksom t ex Saab också är. Eller var, de klantade ju till det på 90talet och have been going down ever since, men gamla 900 stiger och stiger i värde i Storbritannien)

Det har äntligen Fjällräven också fattat och det är därför de återgått till rötterna med designen på Kajka samt en del plagg.
 

avslutad210712

Gäst
Personligen uppfattar jag dock inte Fjällräven som någon direkt statussymbol utan snarare som ett ganska medelmåttigt märke, men förstår att det uppfattas annorlunda i andra grupper.

Det är därför att du aktivt jämför vad du får för pengarna och därmed inte tycker att Fjällräven är prisvärt och bland friluftsnissar har inte Fjällräven speciellt hög status. Kan dock lova att just Fjällrävens dunjackor har extremt högt statusvärde bland "vanliga" människor.
 
Tyskland är Fjällrávens cash-cow skulle jag tro. De har där lyckats bli market-leaders i det segment som är bäst vad gáller att sälja mycket och dyrt, dvs hos all dessa personer i medelâldern med bra inkomst som som utan större specialist-kunskap i ämnet gâr till en friluftsaffär för att köpa det (som de tror är det ) bästa för sina i regel ganska okomplicerade dags-vandringar, och som inte har nâgot emot att betala för fâ detta.


Ang. hög status sà har nog bâde FR och Haglöfs bra mycket högre status pà sina exportmarknader än vad de har hemma i Sverige, precis som i fallet Norröna i Norge.

Ang. cred, sâ har Skandinavien som ursprungsland väldigt hög sàdan utomlands, och har man bâde varumärket i sig, kombinerat med ursprungscertifikatet "Scandinavia", sà kan man nog ta ut en hel del överpris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel.L Fjällrävens Stretch Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg