Fjällrävens dunpriser

Jag satt och bläddrade i Fjällrävens senaste katalog som följde med NK-katalogen och är lite sugen på att köpa en Fjällräven Mårma bomullsanorak som ser fin ut. Men det som fick mig att lyfta på ögonbrynen lite var priserna på en del av deras dunprylar. 10000 spänn för "värstingdunjackan", 7000 spänn för en dunsovsäck med -15 i komforttemperatur. Inga ytterligare detaljer om dunkvalitet eller vikt. Det framstår ju som ett ganska medvetet sätt att försöka röra sig mot och ta marknadsandelar i premiumsegmentet, men varför ska man betala 7000 för en fjällrävensäck och inte 4600 för en Marmot Lithium med 850+ dun, WM antelope för 4700 kr eller nåt från Feathered Friends? Det känns som Fjällräven har spänt musklerna lite väl mycket i prissättningen av en del dunprodukter.
 
varför ska man betala 7000 för en fjällrävensäck och inte 4600 för en Marmot Lithium med 850+ dun, WM antelope för 4700 kr eller nåt från Feathered Friends?

Nä. Det är ett sätt av Fjällräven att driva på trögtänkta spekulanter. Företagets produkter heter Expedition Down Jacket, PAK Winter Down Jacket, Forest Vest, Goose Heater Down Vest, Red Fox Sweater, Ontario Half Zip Sweater, Sorrel Stormblocker Jacket, Crowley Longsleeve Piqué, Wolf Shirt, Karl Zip-off Trousers, Iceland Winter Trousers, M.P.E. Classic Breifcase, After Work Backpack, Forester Chairpack, PAK Winter Sleeping Bag, Akka Shape, Nordic Heater, Forest Hydratic Hat osv osv. Av detta förstår de flesta att amerikanskt tydligen är bättre och finare och väljer då sådant. Men det finns alltid de som inte begriper sådana vinkar, som envisas med att vilja köpa svenskt, och de måste man alltså som en desperat åtgärd mota bort med hjälp av höjda priser.
 
Är det inte bara den vanliga enkla förklaringen att F-räven blivit en klassmarkör, i en tid när vissa har allt mer pengar att spendera på "funktionella" prylar som till syvende och sist mest är statusprylar? Ungefär som att äga en Belstaff-jacka eller köra Land Rover? Ingen vettig människa köper ju en Belstaff som det mest funkis regnplagget på marknaden, men det ger ändå bäraren en känsla av att ha ett slitstarkt och funktionellt plagg, samtidigt som det finns nittio andra märken som gör oljerockar för 1/10 av priset.

Jäkla trist m fjällrävendunjackorna, för tio år sen kändes det retro-mysigt att leta fram morsans gamla från 70-talet. Nu känns det bara löjligt.
 
Ja, fast en sovsäck är väl inte så mycket klassmarkör? Eller är det det? Själv tycker jag ju i så fall att de märkena jag nämnde har mer "cred" om man nu ska gå efter det. Men jag föreställer mig att de flesta som köper sovsäckar går på lite mer objektiva egenskaper? Jackor däremot, används ju mer som klassmarkör.
 
Jag är mycket nyfiken på vilken dunstandard de använder, Europeisk eller amerikansk?

Använder de EN standard så är de 500g dun av 900 Cuin i Thermo 2 jackan det det finaste dun jag sett i en dunjacka. Om de använder US standard så är det mycket bra dun men inte världsbest.

Personligen tycker jag dock att Fjällräven helt övergivit funktionalitet och prisvärdhet till förmån för märkesfixering. Ett par bommuls/syntetbyxor till skogsbruk/friluftsliv för 1000-1500 kr... yeah right
Nu ska allt med den lilla fjällräven på säljas så dyrt som möjligt.
 
Det är säkert fina jackor, inget tal om annat. Jag är bara lite konfunderad när de lägger sig tusentals kronor över toppmodellerna från riktigt välrénommerade tillverkare av dunprodukter. En Feathered Friends Rock and Ice parka går t ex på usd 725, Marmot 8000m parka ca usd 550, Rab expedition jacket £375 osv. Alla med 800 el 850+ dun.
Och 7000 spänn för en -15 dunsäck när man får en WM Antelope eller Marmot Lithium 2500 kr billigare...

Fjällräven PAK Winter: 700 dun, totalvikt: 1600g, komforttemp: -15 7000 kr

WM Antelope: 850+ dun, totalvikt: 1105g, komforttemp: -15 4500 kr

Ser man till marknadssegment så är väl en allmän uppfattning att fjällräven dalat de senaste 20-30 åren från ett premiummärke till att vara ett företag med en ganska medelmåttig produktion. Nu verkar de dock satsa målmedvetet på att återta positionerna och vissa av produkterna ser ju rätt bra ut tycker jag (som sagt själv sugen på en bomullsanorak), men frågan är ju om dunprodukterna verkligen är marknadsmässigt prissatta, det återstår väl att se. Det skulle dock aldrig komma på frågan för mig att betala 7000 kr för den där sovsäcken..

Jaja, inget att uppröra sig över. Jag är bara lite konfunderad över prissättningsfilosofin i de här fallen.
 

avslutad210712

Gäst
Kom ihåg att bland "medelsvensson" (och då menar jag de som inte lägger ner halva sin livstid på att söka friluftsgrejor) så finns det två märken att välja bland och det är Haglöfs och Fjällräven. Speciellt då om man bor i en liten mindre stad/by/samhälle (Kalix såklart inte inräknad där...). Och självklart är dyrare bättre punkt slut - kolla med försäljaren som oftast inte ens vet vad en fjällvandring är.

Därmed inte sagt att jag tycker att Fjällrävens och Haglöfs grejor är dåliga men när jag såg dunjackan för 10000:- så kollade jag direkt vad andra märken tar för sina dunjackor eftersom jag tänker köpa en sån i vinter. Var rent av rädd att alla andra dragit i väg till samma prisnivå men så var inte fallet. Så för mig blev den jackan en parentes men jag lovar att för många andra är den drömjackan just pga priset.
 
Det kan ju också vara så att Fjällräven inte är speciellt intresserade av att sälja sovsäckar, men av olika skäl (varumärkesbyggande exempelvis) känner sig tvungna att ha dem i sortimentet. Då kan säckarna lika gärna vara svindyra (säljer man väldigt få säckar, blir de kostsamma för företaget, alltså dyra för konsument).

Vad gäller jackorna, tror jag svaret på frågan om varför de tar så hutlöst betalt är enkelt – för att de kan.

Sen är väl en prisjämförelse med amerikanska produkter på nätet inte riktigt rättvis. För oss motsvarar en dollar sju spänn, men för amerikanen motsvarar den omkring tio (enligt min vän nationalekonomen som förra året kom hem efter två års arbete i staterna. Hon bör veta vad hon talar om.) Och sedan är ju saker generellt dyrare i Sverige, beroende på skatter och annat.
 
Det kan ju också vara så att Fjällräven inte är speciellt intresserade av att sälja sovsäckar, men av olika skäl (varumärkesbyggande exempelvis) känner sig tvungna att ha dem i sortimentet. Då kan säckarna lika gärna vara svindyra (säljer man väldigt få säckar, blir de kostsamma för företaget, alltså dyra för konsument).

tror jag kan vara ett ganska bra antagande, se bara till deras syntetsäckar.. två kilo för att sova vid nollan, då vill man inte sälja sovsäckar till vandrare iallafall..
 
Det kan ju också vara så att Fjällräven inte är speciellt intresserade av att sälja sovsäckar, men av olika skäl (varumärkesbyggande exempelvis) känner sig tvungna att ha dem i sortimentet. Då kan säckarna lika gärna vara svindyra (säljer man väldigt få säckar, blir de kostsamma för företaget, alltså dyra för konsument).

Vad gäller jackorna, tror jag svaret på frågan om varför de tar så hutlöst betalt är enkelt – för att de kan.

Sen är väl en prisjämförelse med amerikanska produkter på nätet inte riktigt rättvis. För oss motsvarar en dollar sju spänn, men för amerikanen motsvarar den omkring tio (enligt min vän nationalekonomen som förra året kom hem efter två års arbete i staterna. Hon bör veta vad hon talar om.) Och sedan är ju saker generellt dyrare i Sverige, beroende på skatter och annat.

Nej en prisjämförelse rakt av är ju inte särskilt rättvis, men även om man jämför de svenska priserna så är det stor skillnad.

Det som konfunderar mig är just det där "för att de kan". Det är möjligt att det är så men för mig personligen så smäller ju inte fjällräven särskilt högt. Inte högre än dungrejer från t ex Rab, Marmot eller Western Mountaineering i alla fall. Men de kanske har sin primära målgrupp i ett annat mer "city-orienterat" segment.

Prissättning handlar ju om väldigt många överväganden, bl a varumärkesbyggande men för mig framstod det så väldigt genomskinligt; som att man inriktar sig mot en ganska oinformerad målgrupp. Frågan som jag ställs inför är då vilka det är som anser att varumärket fjällräven är så pass creddigt att de är beredda att lägga 10000 på en jacka? Nu är jag ju en ganska oinformerad glesbygdsbo vad gäller trender men det är kanske så att fjällräven har väldigt hög status i vissa grupper? Med prissättningen upplever jag iaf att den primära målgruppen inte är de som har ett större friluftsintresse.

Dunsovsäcken för 7000 är dock lite av en gåta och det kanske ligger något i vad du skriver även om det för mig snarare skadar företagets anseende med en sådan prissättning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel.L Fjällrävens Stretch Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg