Fjällräven tält?

Mountain Hardwear Trango 2

Själv funderar jag på ett Mountain Hardwear Trango 2, som alltid verkar få mycket lovord, på nätet och på Utsidan:

http://www.mountainhardwear.com/www/action/catalog/DisplayStyle?id=851

http://www.trailspace.com/gear/brands/mountain+hardwear/trango+2

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=153

Visst, det är lite tungt (4.1 kg) men om man kollar måtten så har det samma storlek som Hilleberg Keron 3, med lite mindre absider, så det är nog egentligen ett tremannatält. Och då skiljer det inte mer än 300 g.

Hilleberg har ju ytterst gott rykte, men det känns som om det är lite väl högt prissatta. Ett Trango 2 får man för runt 350-400 USD. Även med frakt, tull och moms är detta betydligt mindre än vad ett Hilleberg kostar, förutsatt att växelkursen inte plötsligt springer iväg.

Och Mountain Hardwears logotype får man väl förlika sig med... :)

/Mats
 
Ja dollarraset innebär ju absolut att det kan vara värt att titta på priser på andra sidan kölen. Men det kostar också att plocka hem, tull inte minst.

Nåväl, noterade att Hilleberg säljer ett Staika, 2 mans kupoltält rätt billigt på deras egna hemsida. Lättare än Trango tvåan är det också, en smula mindre inuti också iofs.

Staika with polesleeves instead of hooks. New tents Now 30% Off! - original price $598, now $418.60.
http://www.hilleberg.com/Catalog/staika_w__polesleeves__1357848.htm

Annars tycker jag att det först och främs gäller att välja typ av tält innan man ev. ger sig på att välja märke. Att sova i ett tunneltält när det är storm ute är inget jag klarar av iaf, men jag vill ha ett lätt tält och tunneltält är svåra att slå på fingrarna vad gäller vikteffektivitet. Ständigt dessa kompromisser ;-)
 
Buzzrock; sa:
Ja dollarraset innebär ju absolut att det kan vara värt att titta på priser på andra sidan kölen. Men det kostar också att plocka hem, tull inte minst.

Nåväl, noterade att Hilleberg säljer ett Staika, 2 mans kupoltält rätt billigt på deras egna hemsida. Lättare än Trango tvåan är det också, en smula mindre inuti också iofs.

Staika with polesleeves instead of hooks. New tents Now 30% Off! - original price $598, now $418.60.
http://www.hilleberg.com/Catalog/staika_w__polesleeves__1357848.htm

Annars tycker jag att det först och främs gäller att välja typ av tält innan man ev. ger sig på att välja märke. Att sova i ett tunneltält när det är storm ute är inget jag klarar av iaf, men jag vill ha ett lätt tält och tunneltält är svåra att slå på fingrarna vad gäller vikteffektivitet. Ständigt dessa kompromisser ;-)

Tullen är ju den minsta av kostnaderna, och handlar bara om ett par procent eller så. Jag hittade inte "tält" som vara på Tullverkets hemsida men på "golfklubbor" är tullsatsen 2.7%. Kan inte tänka mig att det är mer på tält. Det är momsen som svider - 25%! :(

Men visst, alla små kostnader bygger på. De senaste gångerna jag har beställt hem från USA har jag retat mig på de administrationsavgifter som Posten har mage att ta ut - plus fraktavgifter inom Sverige! Köper man något från USA så har man ju betalat frakten till ens adress, för bövelen! :)

/Mats
 
migael; sa:
Tyvärr så får man inte beställa hilleberg direkt via hilleberg i USA till Sverige :) *undrar varför*

På tal om ingenting antar jag..

Min numera bortgågne mamma var en tid dagmamma till Hillebergs nuvarande Sverige VD, Rolf Hillberg, om jag är rätt underrättad. Kanske har jag en ingång till rabatt av något slag *s* borde ju finnas några gamla foton som han inte vill ska figurera på Utsidan.se Hillebergs VD med sylt i ansiktet sovandes i gröten? kanske värt att byta mot ett tält..? Annars har jag stött på honom bärandes ansiktsmask och stor stav på herrförening i Uppsala också, men den är jag nog förbjuden att berätta mer detaljerat om antar jag.

Äsch, jag har ju redan ett Hillebergs tält, dags att leta i gamla lådor efter kort att lägga ut alltså ;-)
 
migael; sa:
Tyvärr så får man inte beställa hilleberg direkt via hilleberg i USA till Sverige :) *undrar varför*

Leta reda på någon avlägsen släkting/polare som befinner sig i USA be honom/henne köpa tältet och skicka det till Sverige. Problemet löst.

Tackar gudarna för att tjejens kusin är gift med en amerikan och bosatt i USA. Han har ordnat en hel del saker åt mig. =)
 
nenonen; sa:

Helt off topic....men...

Vilket underbart Palindrom-namn!!! Hannah Nenonen!

Fler kul palindromer:
Ola Salo
Naturrutan
Ni talar bra latin
Varggrav
Retsyster
Moratös gav dem ett te med vag söt arom
Tre bra brassar bar bert

Varför skrev jag nu detta? Ja, det undrar jag med...

/Andreas
 
Vaude - kvalitet för "lite" pengar.

Kul att läsa om det ironiska med sönderblåsta Vaude tält. Vi har sålt Vaude tält sedan 98 och inte haft en enda reklamation. (Vi har dock sålt mängder av dem.) Vaude släpper nu i vår ett lättvikts Ferret tält, så argumentet tungt kan nu inte levereras.
Även Jack Wolfskin uppdaterar sina tält till våren, nu prisvärda och bra prestanda.
 
Lite mer än 10 år senare!

Jag köpte ett, vad jag trodde var ett Akka R/S 3 på blocket, som sen visade sig vara en fjällräven Akka tourist 3 från 2010 (enligt annonsen). Rejält tungt var det kan jag lova, men det stoppade inte oss att få en fin tur på kungsleden i Augusti.

Den ena natten regnade det en del och Touristen höll tältet torrt och stabilt, då det också blåste på riktigt rejält. När vi närmade oss kebenekaise och det riktiga survädret drog igång vaknade vi upp med ett lite småblött tält. Absolut ingenting allvarligt dock.

Hur som helst tycker jag att det fungerade bra, förutom den höga vikten!
 
Hillbergianer förefaller tro att HB är grejen.

Faktum är att flera utländska tält tillverkare gör både lätta och smarta tält, en del till och med bättre än HB.

Men för den delen behövs inget bästkrig. Det är många som gör helt förstklassiga tält, men man måste våga läsa lite utrikiska.

Med mina HB tält har jag benämts Hillbergian, men det är jag inte. Även om jag även gillar deras tält.

Go tur 2016!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar