Man kan även diskutera saker som "image" när det handlar om kläder. Jag slår vad om att många av Fjällrävens kunder är personer som ofta faktiskt bryr sig om miljögifter, arbetares rättigheter, etc. Därför är det nog företagsekonomiskt dåligt att vägra insyn. Det här är inget nytt, klädkedjor/tillverkare har granskats i flera år.
Jag tror inte Fjällräven är "sämre än någon annan", men för de höga priser man betalar tycker jag att man kan förvänta sig att arbetarna har det ganska bra - vilket Fjällrävens agerande inte direkt tyder på. G1000-väv kostar inte mycket, så det man betalar är i huvudsak marknadsföring och ihop-syendet. Ska jag betala 1000kr mer för en vara vill jag veta/tro att den både är lite bättre rent kvalitetsmässigt, och dels gärna är producerad under bättre förhållanden.
Fjällrävens basic-plagg är som sagt inte hjärnkirurgi. Är övertygad om att de går att sy ihop i Sverige fortfarande, med vinst. Men kanske inte tillräcklig vinst för att mätta ekonomi- och reklamavdelningen.
Jag tror inte Fjällräven är "sämre än någon annan", men för de höga priser man betalar tycker jag att man kan förvänta sig att arbetarna har det ganska bra - vilket Fjällrävens agerande inte direkt tyder på. G1000-väv kostar inte mycket, så det man betalar är i huvudsak marknadsföring och ihop-syendet. Ska jag betala 1000kr mer för en vara vill jag veta/tro att den både är lite bättre rent kvalitetsmässigt, och dels gärna är producerad under bättre förhållanden.
Fjällrävens basic-plagg är som sagt inte hjärnkirurgi. Är övertygad om att de går att sy ihop i Sverige fortfarande, med vinst. Men kanske inte tillräcklig vinst för att mätta ekonomi- och reklamavdelningen.