Den kommer fungera fint även till utförsåkning.
Själv har jag
Klättermusen Allgrön som kostar lika mycket eller mindre, är minst lika miljövänlig och har enligt min mening fler detaljer jag uppskattar; förlängd rygg, sköna avslut på ärmar och luva plus mer specifika detaljer just för utförsåkning som liftkortsficka och Recco-sändare.
Nu råkar jag faktiskt ha Allgrön också, men som nu precis ersatts av eco shell efter att ha följt med mig året runt i minst sex år. Fantastiskt bra jacka det med, men jag vet inte om jag tycker att den har mer detaljer för friåkning än eco shell.
Recco kanske är bra om det är någon som vill gräva fram min kropp från en lavin (och då bryr jag mig inte längre), men kommer troligen inte att rädda livet på mig, det gör en tranciver och vänner som vet vad de ska göra.
Det jag tycker är bäst med Allgrön är justeringarna i ärmsluten, att det inte är kardborre. Det känns väldigt trist att gå till en jacka som istället har kardeborrejustering. Allgrön har också kraftigare avslut på ärmarna som eventuellt gör jackan tåligare på lång sikt + förstärkningar på underarmarna.
Eco shell har en liten ficka på väster arm som jag tror ska fungera för liftkort också.
Jag valde att inte köpa en till Allgrön främst för att:
- jag tror att de fortfarande använder flourkarboner i impregneringen.
- kragen går högre och skyddar min haka bättre i eco shell.
- jag ville testa något nytt.
Men det är nog mest en smaksak vilken av de som sitter bäst och kanske ser snyggast ut. Allgrön rekommenderas alltså också starkt!