Var ute hos Naturkompaniet idag för att prova lite ryggsäckar. Tyvärr kom jag lite sent och det blev enbart Kajkan och en Norröna. Han fyllde båda ryggsäckar med samma vikt. Måste säga att skillnaden kändes som dag o natt. Kajkan satt som ett smäck på ryggen medan Norröna kändes inte alls lika gedigen. Kajkan må vara dyrt och kanske några 100 gram tyngre men när den väl sitter bra på ryggen så känns inte vikten alls lika mycket som hos tex Norröna. Då tycker jag det är värt det!
Jag har själv just nu en 50L Lundhags av äldre modell (lånat av en kompis). Storleken skulle väl duga bra för ca 1 veckas vandring med stugövernattning (jag bär inte på köket, har silkes sovsäck och inget tält). Men den jag provade idag var 65L och enligt expertisen är det den storleken som behövs om man bär med sig tält, sovsäck och kök och går ca 1 vecka. Min Lundhags sitter tyvärr inte bra över brösten och därför behöver jag en ny.
Jag ska prova fler ryggsäckar men jag uppskattar hos Kajkan att man kan packa från framsidan, att den har så många fack (jag hittar aldrig något i mina handväskor och samma kommer att hända om jag har för få fack!), att överdelen går att använda separat, att det finns fickor på höftbälte (jätteskönt om man har kameran nära, en näsduk, lipsyl, etc), att man kan öppna bottendelen så att handduken och diverse kan torka!. Troligtvis blir det den till slut. Det måste ju vara nåt med den om den har vunnit en del priser och är den mesta sålda ryggsäcken (i Sverige? Europa???).