Du har tur - nu kommer jag in i bilden. Jakt kan jag inte allt om - men nu snackar vi vandring, och där är jag mer än kvalificerad! Kom just hem från Kebnekaise (igår faktiskt). Gick upp på toppen i onsdags, och det regnade från toppstugan till toppen tillbaka till Fjällstationen (6h ihållande regn betyder det - jag gick såklart västra leden). Jag hade på mig ett par FJ PAK-5. De har stretchpaneler vid låren, och förstärkningar i G-1000 över byxben och knän och på rumpan. Detta är mina erfarenheter - har testat allt från Gore-Tex till Hydratic till G-1000/stretch-kombination (PAK-5/Kebnekaise-byxan) till rena G-1000 (Vidda/Iceland):
Gore-Tex: Vind och vattentätt, och andas helt OK. Fungerar toppen vid halvintensiva aktiviteter - men vid vandring... AJAJAJ. Vid en toppbestigning blir man ALLDELES för varm. Det andas helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Regnar det är man varm dock (regnet kommer inte igenom - men man blir blöt av sin egen svett=fortfarande varm). Blöt blir man!
Hydratic: Samma som Gore-Tex, fast FJ's egen textil. Bättre enligt mig. Vid halvintensiv jakt - pyrshjack (stavning?) fungerar det toppen!!! Det gör Gore-Tex med. Men till en hundförare blir man bara svettig - dock varm.
G-1000/Stretch: Bäst enligt mig! Vid intensiv jakt - hundförare osv. fungerar detta toppen. G-1000 klarar alla grenar, men blir blöt (vaxet hjälper INTE mycket!!!) och stretchen blir bara fuktig - med långkalsonger är du varm och glad! Blöt blir du - men inte "svett-blöt" som med G-T/Hydr. Helt klart bäst om du är hundförare.
Ren G-1000: GLÖM DET!!! Vissa gamlingar svär vid sina Vidda. Visst funkar dem, men går man eller om det regnar, så blir man blöt. Och med Viddas/Icelands dubbla förstärkningar i G-1000 torkar de INTE i jaktstugan på 10 minuter. I så fall - skaffa ett par gamla M-59 brallor - samma skit till en ringa summa. Pappa gick i Vidda till Keb detta år och förra. Förra året blev han svettig, och i år blev han blöt av regnet. Inte torkade dem fort heller.
Mitt tips:
-Hundförare / Fritidsbyxa / OK vid lite regn: G-1000/Stretch = PAK-5, Kebnekaise-byxan, eller Lundhags Traverse (Pro - bättre än normala Traverse byxan!).
-Pyrchjakt / Passskytt: Gore-Tex/Hydratic = Chevalier, SwedTeam, FJ Hydratic. Bättre byxor är av märkena Tierra, Klättermusen, Arc'Teryx, Marmot, Haglöfs - men dessa prasslar och är INTE jaktbyxor - dock bra vid vandring om man an tänka sig att bli svett-blöt (varm är man dock - av svett ;D).
Mitt eget val i skogen: PAK-5! G-1000 och stretch FTW! Lite blöt blir man, men man slipper plastpåsen till byxa man får vid köp av G-T eller Hydratic. Men jag går ju också mycket!!! Skulle jag sitta passkytt (eller långsam pyrshjakt) skulle det bli G-T/Hydratic.