Jag inventerade min garderob och hittade min gamla Fjällräven Gyro ramryggsäck som inköptes i början på nittiotalet. En klassiker som såldes länge och var omtyckt av många men oavsett hur jag justerade den fick jag bakvikt när jag provade bära och den förpassades till garderoben och kom aldrig till användning. Visst om man istället för att lägga vikten på höftbältet bär med axlarna eller går med lättare packning funkar den bra men bär man lite tyngre och lägger all tyngd på höftbältet som jag gärna vill göra så gör konstruktionen att man får ett drag bakåt upp vid axlarna vilket inte alls är behagligt, alternativt måste man gå kraftigt framåtlutad och så kan man ju inte gärna gå. Jag upplevde den som felkonstruerad.
Jag har ritat en enkel skiss som förklarar hur kraftjämvikten ser ut för en gyro-ryggsäck jämfört med en vanlig. På en vanlig fäster man höftbältet i bakkant och det behövs bara en liten lutning framåt på ryggsäcken för att få den i balans. På en Gyro så är fästpunkten flyttad fram till sidan av höftbältet, längst fram på öronen på ramen vilket betyder att ryggsäckens tyngdpunkt vill dra eller rotera ryggsäcken bakåt när man bär med höfterna om man inte går kraftigt framåtlutad.
Samtidigt vet jag ju att många burit tungt med Gyro-ryggsäcken och det är för mig ett mysterium. Har dessa tagit den mesta av vikten på axlarna? Någon som kan bringa klarhet i detta som jag funderat på i många år?
Jag har ritat en enkel skiss som förklarar hur kraftjämvikten ser ut för en gyro-ryggsäck jämfört med en vanlig. På en vanlig fäster man höftbältet i bakkant och det behövs bara en liten lutning framåt på ryggsäcken för att få den i balans. På en Gyro så är fästpunkten flyttad fram till sidan av höftbältet, längst fram på öronen på ramen vilket betyder att ryggsäckens tyngdpunkt vill dra eller rotera ryggsäcken bakåt när man bär med höfterna om man inte går kraftigt framåtlutad.
Samtidigt vet jag ju att många burit tungt med Gyro-ryggsäcken och det är för mig ett mysterium. Har dessa tagit den mesta av vikten på axlarna? Någon som kan bringa klarhet i detta som jag funderat på i många år?
Senast ändrad: