fjällräven eller haglöfs?

Hej alla pratar om att skaljackor+byxor måste vara i goretex o helst haglöfs då. Har läst att fjällräven kör med ett "membran"?. hydratic iq som också verkar andas bra o vara resistent mot vatten.
Funkar gfjällräven eller säljer dom skräp till dyrt pris?

Beroende på!

Det hela beror på vilken grupp du vill tillhöra. Antingen köper du extremdyra pryttlar och får skit för det eftersom du då kommer kallas stureplansfriluftswannabee. Alternativ två är att du köper gamla grejor, som var som det var förut, då blir du inte anklagad för att vara wannabe men räkna ändå med att det tar ungefär sexhundra år att komma in i friluftseliten (för då spelar det ingen roll vad man har, allt är rätt) och då får man också tillträde till nationalparker och andra orörda ställen som borde förbjudas för stureplanswannabees.

Nä, kläder kan jag inget om.

Med skidor (jag såg ditt andra inlägg) så tycker jag du ska se till att prova. Måste du ha skidorna innan du åker?, du kanske kan köpa dem på plats, ibland lite dyrare, men det är det värt att få ett par skidor som passar bra. Man brukar få dra av priset för hyran om man kper skidorna sen.

Mvh Mattias

afro; sa:
Hej alla pratar om att skaljackor+byxor måste vara i goretex o helst haglöfs då. Har läst att fjällräven kör med ett "membran"?. hydratic iq som också verkar andas bra o vara resistent mot vatten.

Vem säger att det måste vara haglöfs? Är inte de rätt ute nu? ;)

Vad ska du ha skalstället till? Man behöver knappast eptfe-membran när det är kallt.

monkeyman; sa:
afro; sa:

Vad ska du ha skalstället till? Man behöver knappast eptfe-membran när det är kallt.

jag vill ha ett allsides sklapplagg som funkar bra både på lite tuffare vandringar o i backen o som också fungerar bra i skogen... är det för mkt begärt?

Bry dig inte så mycket om membranet utan passformen.
Viktigast att detaljerna är rätt på plagget. Jag har provat en del olika och köpte senast en lundhags syncro med Event membran. Normalpriset är dyrt ca 4600 kr. Jag köpte i sommaras på extrapris för ca 2700 kr. Förra jackan köptes 89 så de håller länge. Jag använder jackan höst, vår och vinter. Tycker inte om membran på sommaren. Duger med lätt regnjacka.
Jag föredrar 3 lagersjackor.
mvh
Harald

afro; sa:
monkeyman; sa:
afro; sa:

jag vill ha ett allsides sklapplagg som funkar bra både på lite tuffare vandringar o i backen o som också fungerar bra i skogen... är det för mkt begärt?

Risken med ett sådant plagg är att det blir för kraftigt och tungt för vandring alternativt för klent för backen/skog.

Själv är jag nöjd med ITAB: s packaway för vandring på fjället där stället används som ett renodlat regn- och förstärkningsplagg. Lätt å billigt, men knappast hållbart för hård användning i pist eller ens i skog (kör ändå med det som regnplagg i skogen på sommaren, tejpar de hål som uppstår).

I skogen under den kalla säsongen och på vinterfjället kör jag (om jag måste ha "andasplagg") Taiga Forest som är hur skönt som helst, men alldeles för tungt för att bära omkring på, så det sitter på kroppen istället för vanliga brallor och jacka. Forest och liknande konstruktioner med separat GT-liner är mig veterligen de enda GT-plagg som även funkar i kyla eftersom fryspunkten hamnar i lagret utanför membranet (för det mesta ;) ).

Fjällrävens regnkläder har ett enklare material som nog påminner mer om ITAB: s men de funkar om man inte har de högsta kraven på ventilation genom materialet.

Vanlig 3-lagers GT andas sämre än liner-varianterna men är inte lika tunga och varma så de funkar året runt...

Nu blev jag själv förvirrad, vad är bäst..?

;)

//J

Skaljacka

Lundhags "syncro" är verkligen en mycket bra "all round" jacka.Köpte också min för ca.2500kr och det har varit värt vartenda nickel.Bra ventilation..passform..material..kort och gott ,har det mesta man kan begära av en jacka...Mvh.europa12

afro; sa:
monkeyman; sa:
afro; sa:

Tre-lagers GT eller event eller liknande är funkis i de flesta situationer. Sen är det väl upp till dig om du tycker det är värt att lägga så mycket pengar på ett ställ. Visst, jackan kan man kanske använda i stan och till vardags.

Själv trivs jag i bomullsanorak och fjällrävenbyxor på vintern, och klarar mig ganska bra med det plus ett regnställ på sommaren. Fast jag har en eventjacka och ett par trollveggenbrallor också, men jag blir så himla svettig i dem, tar dem bara om jag ska på topptur, vilket är ganska sällan i nu-läget.

Men väg kostnaden mot nyttan. ITAB, som någon rekommenderade, kanske kan vara ett billigare alternativ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Holpes Haglofs Boa Hood eller Fjällräven Kalfjäll? Kläder 2
haiwa Fjällräven eller Lundhags Kläder 3
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg