Kanske ett offsideinlägg, men....Kan bara inte begripa meningen med detta. Lägga ut minst 2000 kr för att ta sig t/r Kiruna/Abisko, offra en semestervecka och sträva efter gå sträckan snabbast möjligt och missa hela härligheten med områdets alla fina sidodalar. Här måste ett antal proppar gått. Bara en undran.
Sådana där inlägg är så menlösa, varför inte låta folk få uppleva fjällen på sitt eget sätt?
Tanken med FC är att locka ut de som inte är där i vanliga fall förhoppningsvis återkommer de under andra former. Sen finns de ultralöparna odl som ser det som en utmaning att springa loppet så fort som möjligt. En del väljer att strosa på under 5 dagar och ta avstickare, ljuta lite extra i en dalgång, klättra upp på en topp osv. andra gör som mig, går på i sitt eget tempo som råkar vara relativt raskt. Sen finns det en drös med varianter där emellan. Några går ensamma andra ser det som ett trevligt tillfälle att umgås med kompisar. Många ser en trygghet i arrangemanget, det finns mycket folk på leden om man skulle råka ut för något, hjälp finns vid givna checkpoints, man behöver inte kånka på en massa mat om man inte vill det får man ut med vägen, likaså gas. Sen kan jag väl också nämna stämningen när man kommer till Abisko, blir mött av jubel och applåder medan man strävar upp för sista backen, bara det är nästan värt priset.
Precis som en del väljer att springa Stockholms marataton och betala för det trots att man kan springa samma sträcka gratis och med avstickare till mysiga platser i huvudstaden väljer några denna form för att vistas i Kirunafjällen utan att för den skull ha proppar som gått.
Personligen gillar jag FC, gillar det lilla tävlingsmomentet även om det är mest mot mig själv, jag gillar att träffa folket, festen i Abisko, jämförelserna av vedemödorna och hur olika man kan uppleva samma sträcka. Men jag tar också min rygga och min utrustning och åker till fjälls alldeles ensammen och njuter av fjällen på det sättet som det tillfället ger. Det ena måste inte utesluta det andra.
Dessutom behöver man inte offra en hel semestervecka det räcker med 2-3 dagar ;-)
Du låter som
tanterna jag mötte mellan Ammarsnäs och Hemavan, de som bara var tvugna att diktera vilka regler som gäller för fjällturer.