2600g komplett är ändå ganska OK för ett 2 mans tält med GT absid (om storleken var liknande). Fjällräven ser ut att använda silikoniserad polyesterväv till yttertältet, vilket har fördel av att det är mer okänsligt för UV ljus samt töjer sig mindre i väta än nylon (polyamid).
Jag har ingen egen erfarenhet av tältet, och har svårt att hitta bra information om det. Informationen på Fjällrävens hemsida är undermålig med få angivna mått, ingen måttskiss eller information om vattenpelare på vävarna eller golvet. Dessutom länkar de till mått på kläder när man försöker klicka på länken "hitta rätt storlek här"!
En förklaring till vikten finns i de få angivna måtten 90/130/225 som jag tolkar till liggytan i innertältet. 90cm i fotändan är i så fall ganska smalt och inte riktigt i klass med jämförbara 2-mans tält. Däremot hittar jag ingen uppgift på höjd inuti tältet som är viktigt för bekväm användning? Tältet sluttar rejält mot fotändan varför möjligheten att sitta rakt i innertältet bör vara begränsad.
Till prislappen 5500kr finns många alternativ.