Lightweight 1 vs Akto
Hej gott folk!
Jag och en kompis va ute i helgen för att testa våra respektive tält.
Jag i mitt Abisko Lightweight 1 och han i sitt Akto.
Akton har till sin fördel att det är lättare och bredare än Lightweight 1. Bredare absid och innertält.
Han fick utan problem plats med sin 80/90l (lite osäker på storlek) rygga i absiden.
Jag fick in min 60 l efter lite fix och trix.
I sovdelen har Akton rätt gott om plats för sovsäck, liggunderlag och kläder, medens Lightweight 1 känns rätt fullt med bara sovsäck och liggudnerlag.
Nackdelen med Akton är att det inte är sitthöjd i tältet. Jag som är 183 får sitta rejält kutryggad,
vilket inte är skönt i längden. I Lightweight 1 är det inga problem.
Lightweight 1 har även flera öglor i innertältet, där man kan fästa linor för att hänga upp böta kläder, en lampa eller liknande.
Något som Akton till sysnes helt saknade.
Kvallitetsmässigt känns Lightweight 1 mer genomarbetat än Akton. Dragkedjor, ventilation, fästanordningar för duken till absid och innertält.
Ja hela konstruktionen egentligen vilket säkerligen också förklarar den något högre vikten.
Under kvällen va det riktigt busväder. Snöblandat regn och det blåste det rätt rejält, ca 20m/s i byarna enligt väderleksrapporten. Lightweight 1 stod stabilt.
medens på Akton hade några av stormlinorna släpt under natten. Men det kanske beror mer på tältresaren än tältmakaren =)
Att resa tälten va inga som helst problem, kan inte säga att det ena skulle vara lättare än det andra att sätta upp.
Jag är absolut inte van vid att sätta upp tält, men det va inga problem för mig.
Sammanfattningsvis då...
Lightweight 1 känns lite trångt, men de faktum att man inte kan sitta rakt i Akton tycker jag är en stor nackdel.
Det ska tilläggas att när jag satte upp mitt Lightweight 1 så lyckades jag inte resa det helt optimalt.
Marken va rätt gropig och ojämn och jag lyckades inte spänna upp tältet på bästa sett.
Har för mig att någon påpekade att det innertältet hängde lite i Lightweight 1 och det kan jag hålla med om.
Dock inget som störde mig i någon större utsträckning
Akton känns lite billigare i konstruktionen och jag tycker att priset på nästan 5000 är hutlöst.
Lightweight 1 kostar 3800 och jag tycker att du får mycket mer tält för pengarna.
//Johan