Några år gammal tråd som jag tänkte väcka till liv. Det kryllar inte av recensioner av FR-tälten som uppdaterades 2016, men någon här kanske har hunnit använda något Abisko Endurance sen den här tråden skrevs 2017.
Mina observationer/tankar om just Abisko Endurance 3 (obs, har ej använt det, kollar enbart på specifikationer på nätet):
Dimensioner
Teknisk spec (från FR hemsida)
Material yttertält: 20D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Nedre material yttertält: 40D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Material innertält: 15D Ripstop DWR 100% polyamid
Golvmaterial: 40D PU 6000 mm 100% polyamid
Myggnät: 20D No-see-um mesh 100% polyester
Bågmaterial: DAC Featherlite NSL (9,6 mm)
Tältpinnar: DAC V-Pinnar Små
Tältlina: 2 mm Dyneema (160 kg) reflekterande
Vikt 3.03 kg
Jag tycker tältet ser trevligt ut.
Storleksmässigt så är det likt HB Nammatj 3 GT. Skillnader dom två emellan är:
- Nammatj har 105 cm höjd i hela innertältet
- Nammatj är 137 cm brett i fotändan
- Nammatj är 220 cm långt innertält
Absiden verkar ha samma mått.
Materialmässigt så verkar Abisko Endurance vara någonstans mellan HBs Red Label och Yellow Label, i alla fall i termer av tjocklek på tältduken. Den förstärkta nederkanten verkar på pappret smart.
FR skriver på sin hemsida:
" Stora, högt placerade ventiler ger ett mycket bra luftflöde. Alla öppningar har finmaskig nätväv som håller även de allra minsta, knappt synliga insekterna på utsidan."
Jag tolkar det som att alla ventiler + dörren har myggskydd, vilket är trevligt. Jämför man med HB så är det bara deras Black Label-tält som har myggnät överallt.
Några funderingar jag har är:
- Hur upplevs ytterduken på 20 D? (samma D som HB Yellow Label, vet inte att jag läst att den ska upplevas som ett problem ur hållbarhetssynpunkt)
- Golv på 40 D, behöver man vara väldigt försiktig med val av tältplats? Jmf med HB så har dom 50 D på Yellow Label, 70 D på Red Label och 100 D på Black Label.
Sen finns ju "storebror" Keb Endurance 3 som har exakt samma mått, väger 4,13 kg.
Den har följande dukar:
Material yttertält: 40D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Nedre material yttertält: 70D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Material innertält: 30D Ripstop DWR 100% polyamid
Golvmaterial: 70D PU 10 000 mm 100% polyamid
Kort och gott så tycker jag att Abisko Endurance 3 verkar vara ett fint tält, men jag är lite tveksam kring framförallt golvet och hur det upplevs.
Det hade varit kul att höra någon recension.