Hej Madeleine!
Jag har erfarenhet av båda säckarna. Jag började med en 75 liters Kajka, och har sedan bytt den mot en Kajka på 60 liter. Jag ville gå ned i vikt och uppgraderade samtidigt övrig utrustning till mer volymsnålt och lätt. Jag ville också kunna vara ute på lite längre turer. Med Abiskosäcken får jag plats med en tältpackning inkl mat för ett par veckor, vilket motsvarar mina behov.
Bärsystemet på Abisko är mindre flexibelt än Kajka (som borde sitta skönt på de flesta), så väljer du Abisko är det viktigt att din axelbredd och kroppsform i övrigt lirar med bärsystemet. Testa i butik är mitt tips. Sitter Abisko bra på ryggen så är min erfarenhet att det går utmärkt att bära tungt. Själv har jag haft upp emot 20 kg, och det går säkert att bära ännu tyngre om man har styrkan. Även om Abisko är lättare överlag så tycker jag att bärsystemet fortfarande känns robust (ordentligt höftbälte och väl vadderade axelremmar).
Kajka-säcken har, som du nog noterat, ett mer avancerat bärsystem med större inställningsmöjligheter och mer packmöjligheter. Om din kroppsform ställer krav på inställningsmöjligheter kan Kajka passa bättre. Med Abisko-säcken får man packa lite "smartare". Bra spännremmar som går att kombinera på olika sätt gör det möjligt att spänna mycket på utsidan. Att säcken går att öppna hela vägen gillar jag i sammanhanget. Tror det kan bli knepigt med vattensystem, men jag har inte erfarenhet av det för egen del.