Säkerhet.......
Det är trevligt att se vad snabbt det blir en stor höna av en liten fjäder.
Men, det här är ju ett viktigt ämne och skall inte skojas bort. jag trodde att de allra flesta som besöker skog och mark, fjäll eller hav har en kompass i sin ficka.....men jag tog visst fel, det finns de som tom anser att det inte behövs.
En kompass hade i det här fallet, med dimma och skitväder varit till stor hjälp. Vet man bara åt vilket väderstreck man skall gå för att komma fram till t.ex kungsleden, en sjö eller annat så spelar det ingen roll om det är hur tät dimma som helst, så hittar man alltid till en ev ledstång. Men, det förutsätter att man har en aning om var man är från början, är man öster eller väster om stigen osv.
Min dröm, som ansv för fjällräddningen i Jokkmokks fjällvärld, är ju att alla som beger sig ut i naturen har en GPS med sig OCH kan använda den OCH kartan.
Oj Oj vad pengar och kanske liv också, vi skulle spara.
man måste ju komma ihåg att det är inte alltid vars och ens ensak hur man beter sig i olika situationer, eller hur man är rustad osv.... Vi måste tänka på de som skall ut och söka rätt på ev vilsegångna, i skitväder, farliga platser, osv.. deras liv är ju också värdefulla.
En bra, enkel GPS kostar dryga 1000-lappen och är enkel att lära sig, inga finesser och få knapptryckningar, .......perfekt.