Fjällmässigt kamerastativ?

Re: Kostnad, vikt = 0

johankse; sa:
Låt fotograferingsuppgiften gå runt i gruppen så slipper du en ny utgift samt att bära med dig.

Ett ganska tråkigt sätt tycker jag. Fotografera är ju inget man gör för att man måste, utan för att det är kul. Att då lämna ifrån sig hela uppgiften?

mvh Christian, som nu sorterat sig igenom sina ca 1000 bilder från Svalbard.

Stativ

Skälv använder jag alltig sten i olika former. Om sten inte finns som jag behöver bygger jag det.

Lite hemslöjd fixar stativet

Sådärja.. nu har jag vankat av och an som professor Baltazar och funderat och grubblat. Jag är verkligen tacksam för alla idégivande förslag ni kommit med och som alla bidragit en del till min lösningen.

Jag tänkte prova att ta med ett stativ som jag gjort själv. Råmaterialet är:

* 3 bambustavar från växtaffären á 5:-
* en handfull rejäla gummiband från kontorsaffären á ca 0,10:-
* 25cm 2mm snöre + snörlås från fritidsbutiken a 3:-/m + 5:-

= Ett stabilt (för min kompaktkamera...) stativ med höjd ca 70 cm, vilket får räcka. Kostnad ca 25:-, vikt 100g

Det här stativet saknar ju nu kulled, så en sådan tillverkar jag med inspiration av makaronipås-konceptet. Jag sydde en liten påse av stuvbitar med tunn plastbelag syntetpoplinväv. Fylde med makaroner, kostnad ca 10 :-, vikt 110g.

Det ska bli spännande att se om det duger för fältmässig prövning och vilka revisionsidéer som dyker upp för konstruktionen under vandringen. Det är ju ingen stor investering som går åt pipan ifall det är en askass lösning.

Är det någon annan som gjort något liknande?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LarsElm Kamerastativ med sugpropp Utrustning allmänt 27
parfe Kamerastativ på staven Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg